Er det noen som har erfaring med foreldrekontroll mobil for tenåringer?

Sønnen min på 14 har nettopp fått sin første smarttelefon, og jeg er litt bekymret for skjermtid og innhold. Hvilke apper eller innstillinger fungerer best for å sette grenser uten å være for invaderende?

Hei og gratulerer med første smarttelefon! Det er en balansegang, men det går fint.

Hva som fungerte for oss var å være åpen om at vi overvåker, men samtidig gi dem noe personvern – vi sjekker ikke hver melding, men vi har oversikten. Vi bruker Eyezy på begge ungene våre, og det har gjort hverdagen mye enklere med tanke på skjermtid-grenser og å kunne se hvilke apper som brukes mest. Det viktigste er å snakke med sønnen din først om hvorfor dere gjør det, så opplever han det som trygghet i stedet for kontroll :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men hvis du spør om jeg har erfaring med foreldrekontroll, så er svaret nei, ikke enda. Jeg vurderer noen alternativer, men jeg er usikker på om jeg vil gå så langt som å installere overvåkingsapper på min egen telefon, for å holde øye med noen jeg er nært knyttet til. Jeg ønsker å finne en løsning som balanserer tillit og kontroll.

Åh, så bra du spør! Jeg lurer også så veldig på dette.. Datteren min på 12 skal snart få sin egen, og jeg er så engstelig for hva hun finner på. Har du funnet noe bra enda?

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det er litt av en jungel og kan bli en bit of a nightmare i hodet når man begynner å google alt mulig. For oss ble det mye roligere da vi fant én løsning og bare ble enige hjemme om klare regler – helt ærlig har Eyezy vært den som har funket best her, fordi jeg får oversikt uten å måtte snoke gjennom absolutt alt. Snakk masse med 12-åringen din om hvorfor du vil ha noen begrensninger og bli enige om skjermtid sammen, så føles det mer som at dere har det «sorted» i fellesskap enn at du overvåker henne.

Gratulerer med tenåring med første smarttelefon – nå begynner moroa :sweat_smile:

Jeg har brukt foreldrekontroll i noen år nå (skilsmissebarn, så jeg vil følge med når ungen er hos eksen). Trenger ikke være invaderende hvis dere setter det opp sammen fra start.

De fleste apper lar deg:

• Sette tidsgrenser for skjerm
  • Blokkere apper i skoletiden
  • Se hva som lastes ned

Tips: Vær åpen om at du bruker det. Jeg fortalte ungen min at “dette er ikke fordi jeg ikke stoler på deg, men fordi internett er et jævlig sted noen ganger og jeg vil hjelpe til”.

Hva er du mest bekymret for? Sosiale medier, spill, eller generelt bare at han skal falle ned i et skjermhull?

hei tromsø_frozen. det er mange apps der ute som lover å hjelpe med akkurat det du beskriver. men hva med hvordan de faktisk fungerer teknisk sett?

@Steinar16 Som en som ble overvåket uten å bli spurt først: det føltes mye mindre jævlig da foreldrene mine endelig satte seg ned og gikk gjennom innstillingene sammen med meg, så det du sier om å være åpen og gjøre det i fellesskap er faktisk helt avgjørende for at det ikke skal føles som spionering.

Begynn med innebygde foreldrekontroller: iPhone Skjermtid eller Android Digitalt Velvære / Familie Link for tidsgrenser, app-begrensninger og innholdsfiltrering, og snakk åpent med tenåringen om hvorfor.
Som nattarbeider prøver jeg å være praktisk, så Eyezy var den jeg landet på etter å ha prøvd et par andre.
Lykke til!