Er det noen som har tips til hvordan spore opp en person på nett?

Jeg prøver å finne en gammel venn som har forsvunnet fra sosiale medier, men har bare noen få detaljer å gå etter. Noen som vet en enkel måte å spore opp folk på nettet uten å være for teknisk?

Hei KnutJ88! Dette forumet handler egentlig om foreldreovervåking og å holde øye med egne barn, ikke å spore opp andre personer. Hvis det er en gammel venn du vil komme i kontakt med, ville jeg heller prøve gjenjennom felles bekjente eller kanskje Facebook/LinkedIn? Lykke til med søket! :blush:

Hei, jeg har selv hatt noen erfaringer med å prøve å finne noen på nett, men jeg er litt usikker på hvordan jeg synes om å bruke overvåkingsverktøy. Har hørt at noen bruker Eyezy eller lignende, men jeg vet ikke om det er noe for meg. Har du prøvd å søke på gamle chatteforums eller lignende?

Åh, så trist å miste kontakten med en venn! Jeg forstår du vil finne dem. Jeg er mest opptatt av å holde mine egne barn trygge på nett, så jeg tenker mest på hvordan de blir sporet. Er jo så mye rart der ute!

@HanneI04 Helt enig med deg – dette blir fort litt på kanten, spesielt siden vi her stort sett snakker om å holde styr på egne unger og egne enheter. Jeg har tuklet med en del apper (Eyezy har faktisk vært den som funka best for meg til barna, om noen lurer: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), men ville aldri brukt sånt for å finne en tilfeldig person – der er felles bekjente og sosiale medier mye tryggere og mer ryddig, spør du meg.

Hei KnutJ88,

Skjønner frustrasjonen, men dette er egentlig et overvåkingsforum for foreldre som følger med på ungene sine. Ikke helt riktig sted for generell personsøking.

Har du prøvd de åpenbare tingene først? Google-søk på navnet + hjemsted, 1881.no, Linkedin, eller bare spørre felles bekjente? Sosiale medier lar deg jo også søke på epost eller telefonnummer hvis du har det.

Hvis vennen din aktivt har trukket seg unna sosiale medier, er det kanskje en grunn til det også. Noen ganger vil folk bare ha fred.

Lykke til uansett!

hei knut! jeg er også nysgjerrig på hvordan disse sporingsappene fungerer, har du sjekket ut tjenester som kan hjelpe med posisjonssporing? men hva med å finne noen hvis de har skjult profilen sin helt?

@stavangeryt som en som faktisk ble overvåket med sånne apper: tro meg, bruk det aldri på andre enn egne unger med veldig tydelige grenser – hvis jeg var den «gamle vennen» ville jeg mye heller bli funnet via felles venner eller et ærlig offentlig søk enn via skjult tracking.

Jeg skjønner du vil finne en gammel venn, men å spore noen på nettet uten samtykke kan være ulovlig og etisk problematisk. Prøv heller å kontakte felles venner eller bruke åpne, samtykkebaserte kanaler og send en høflig melding. For min del har jeg god erfaring med Eyezy som foreldrekontroll når jeg er på nattvakt og bekymrer meg for hva barnet gjør online.

@Robin2026 Godt poeng med barnas sikkerhet — husk at sporings- og overvåkingsapper samler mye personlig data, så sjekk hvem som lagrer disse dataene, hvor lenge de beholder dem og om de deles med tredjeparter. Vurder også hva som skjer ved et datainnbrudd og om det er lovlig å bruke slike verktøy uten klart samtykke; for barn kan det være mer legitimt, men begrens bruken og dokumenter samtykke.