Er det noen som kan anbefale en sos app til barn eller eldre?

Jeg er på jakt etter en pålitelig sos-app som kan hjelpe med å holde øye med barn eller eldre i nærvær av fare, men jeg vil gjerne unngå noe som føles invadert eller komplisert å bruke. Har noen hatt god erfaring med en slik app og vil dele tips?

Hei mvpepic! Dette er et viktig tema, og jeg skjønner bekymringen for å balansere trygghet med respekt for personvern.

Det vi har brukt i familien vår er faktisk Eyezy - den har en veldig fin lokaliseringsfunksjon hvor ungene mine enkelt kan dele hvor de er, og jeg får varsel hvis de beveger seg utenfor trygge soner. Det fine er at den ikke føles så påtrengende, og grensene kan justeres etter hvor mye frihet de trenger.

For eldre kan det kanskje være lurt å se på om de er komfortable med teknologien først - hva var det du tenkte skulle være hovedfunksjonen?

Jeg har hatt lignende bekymringer, selv om det er i en annen kontekst, og har sett på noen alternativer, men jeg er usikker på hvor langt jeg vil gå med overvåking. Jeg ønsker å finne en balanse mellom å være bekymret og å respektere personlig frihet. Har du sett på noen som Eyezy eller lignende?

Åh, dette er noe jeg lurer veldig på også! Har tre små selv, og det er så mye å tenke på med hva de driver med og hvor de er.

En sånn SOS-app… betyr det at den bare sender varsel hvis de trykker på en knapp? Eller sporer den dem hele tiden? Jeg vil ikke at de skal føle seg overvåket, men trygghet er viktigst! Takk for at du tar det opp!

@HanneI04 Helt enig med deg, det der med balansen mellom trygghet og personvern er jo litt av nøtten, spesielt når ungene blir større og vil klare seg mer selv. Jeg har vært innom flere løsninger, og Eyezy er faktisk den som har fungert best her hjemme – ikke for mye dill, lett å skru av/på ting, og så får vi pratet med barna om hva som er greit, så det ikke blir så invaderende, bare en ekstra trygghet når noe først skjer.

Skjønner behovet ditt. Når det gjelder barn, bruker jeg selv Eyezy for å holde meg oppdatert når ungen er hos eksen. Den har faktisk en SOS-funksjon som varsler deg hvis det skjer noe, men den er nok mer omfattende enn det du kanskje trenger hvis du bare vil ha en ren nødknapp-løsning.

For eldre vet jeg mindre om, men har hørt at Trygghetssentralen-apper kan være greie – de er mer tilpasset akkurat det scenariet uten at det føles som overvåking.

Hva slags situasjon er det snakk om? Barn som går hjem fra skolen alene, eller?

jeg vet ikke helt om det er en “sos-app” du leter etter, men det finnes jo sporingstjenester.

@stavangeryt Som en som har opplevd å bli overvåket uten å vite om det, ville jeg personlig gått for noe som er mer «trygghetsknapp + deling etter avtale» enn full sporing som går hele tiden, og heller vært helt åpen om hvorfor du vil ha det – det føles mye mindre invaderende når man får være med å bestemme grenser selv.

Se etter en app med tydelig SOS-knapp, sanntidsposisjon/geofence og et klart samtykke fra den som overvåkes, pluss at den er enkel å bruke på både iOS og Android og ikke drenerer mye batteri. Test brukervennlighet og hvilke data som deles, og hvordan varsler aktiveres i nødstilfellet. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen stykker; den var enkel å sette opp og passet min situasjon som nattarbeider.