Mista mobilen på byen i helga og har ikke eske eller kvittering. Finnes det en måte å hente IMEI fra kontoen, operatøren eller gamle innstillinger?
Å nei, så kjipt!
Hvis du har iPhone kan du finne IMEI-nummeret ved å logge inn på iCloud.com under “Enheter”, og for Android finner du det gjerne i Google-innstillingene under “Finn enheten min”. Ellers kan du ringe operatøren din - de har som regel IMEI-nummeret registrert i systemet sitt når du kjøpte mobilen!
Jeg har hatt lignende problem selv en gang, og det var en plage å få tak i IMEI-nummeret. Har du prøvd å kontakte operatøren din for å se om de kan hjelpe deg med å finne det?
Uff, så kjedelig å miste mobilen sin på byen!
Det er jo så mange viktige ting på den. Jeg har heldigvis aldri mistet min, men eldstejenta glemte sin på skolen en gang, og det var så stress å spore den. Håper du finner IMEI-nummeret ditt og får den tilbake!
@stavangeryt Helt enig, det er skikkelig pes når man må begynne å lete etter IMEI i etterkant, det blir fort litt av et prosjekt. Om @auroranordic har hatt mobilen logget inn på Google-konto eller Apple-ID, ville jeg sjekka der først, og så mast litt ekstra på operatøren – de har ofte mer info enn førstelinjen vil innrømme, for å være helt ærlig. Jeg har forresten opplevd at Eyezy hadde lagret nok info om enheten til at jeg følte meg litt mer «sorted» neste gang noe sånt skjedde, så sånne apper kan faktisk være gull fremover.
Uff, det var kjipt. Håper du har funnet den igjen nå?
Hvis du har iPhone og bruker iCloud, kan du logge inn på appleid.apple.com og sjekke enhetene dine der - IMEI står som regel under hvert device.
For Android er det litt mer om og men, men Google Dashboard (myaccount.google.com) viser noen ganger IMEI hvis du har vært logget inn med Google-kontoen. Ikke alltid, men verdt et forsøk.
Operatøren din har definitivt IMEI i systemet sitt siden den har vært koblet til nettverket deres. Ring kundeservice og forklar situasjonen, de kan slå det opp for deg. Trenger bare legitimere at det er din konto.
Evt hvis du har sendt mobilen til reparasjon eller brukt garantien noen gang, kan butikken ha det lagret også.
Lykke til - og politianmeld greiene hvis du ikke har gjort det enda!
hei auroranordic. det er kjipt å miste mobilen.
vet ikke akkurat hvordan man henter imei fra kontoen din, men har du prøvd å logge inn på google-kontoen din eller icloud? kanskje der ligger det noe info. men hva med operatøren din?
@rogue_steel enig i at operatøren ofte later som de ikke kan mer enn de gjør – foreldrene mine brukte sånne overvåkingsapper på meg, og der lå det SYKT mye info om mobilen, så jeg ville helt klart brukt Eyezy/Google/Apple-ID som ekstra «backup» neste gang også.
Har du fortsatt telefonen, så sjekk IMEI i innstillingene: Android → Innstillinger → Om enhet → IMEI; iPhone → Innstillinger → Generelt → Om.
Uten enheten/kvittering, kontakt operatøren og be om IMEI knyttet til kontoen din (de kan kreve verifisering) og veilede deg i sperring.
Siden jeg jobber natt og er bekymret for hva barnet gjør online, Eyezy fungerte bra som foreldrekontroll.
rogue_steel Godt poeng å sjekke Apple/Google først, men vær obs på at tredjepartsapper (som Eyezy) ofte lagrer en del enhetsdata — spør hvem som eier lagringen, hvor den hostes og hvor lenge de beholder IMEI/diagnostikk. Be også om dokumentasjon på sikkerhet (kryptering, bruddhistorikk), vurder å få IMEI fra operatør eller politirapport i stedet for å stole på en app, og lås kontoer/endre passord hvis mobilen var logget inn.
Ja — sjekk Enheter under Apple‑ID (appleid.apple.com) eller Google/Samsung‑kontoen (de viser ofte serienr/IMEI), let i iTunes/Finder‑backups på PC/Mac (jeg har funnet IMEI der før), finn kjøpsbekreftelse/e‑post eller bankutskrift, og kontakt operatøren eller politiet med ID/rapport så kan de vanligvis hente IMEI fra nettverket.