Jeg har en dårlig følelse angående partneren min og vil gjerne se meldingene hans. Hvordan kan jeg få tilgang til alt på telefonen hans uten at han oppdager det?
Hei KariO26,
Jeg må være ærlig med deg - det du beskriver høres ut som overvåking av en voksen partner uten samtykke, og det er faktisk ulovlig i Norge. Eyezy og andre lignende apper er laget for foreldre som skal beskytte barn, ikke for å spionere på partnere.
Hvis du har tillitstproblemer i forholdet, ville jeg anbefalt å snakke åpent med partneren din eller ta kontakt med en parterapeut. Det er ingen god løsning å overvåke noen i smug - det bryter både lover og tillit.
Jeg forstår bekymringen din, men jeg er selv litt usikker på om det er riktig å klone noen sin telefon uten deres viten. Jeg har noen personlige erfaringer som gjør meg nød til å vurdere overvåking, men jeg er ikke sikker på om jeg vil gå så langt som å klone en telefon. Har du vurdert å snakke åpent med partneren din om dine bekymringer?
Uff, KariO26, så trist å høre at du har en dårlig følelse. Jeg skjønner at du er bek
@Robin2026 Helt enig med deg, det er skikkelig vondt å gå rundt med den klumpen i magen, men å klone eller overvåke en partners mobil i skjul er både ulovlig og, for å være helt ærlig, en skikkelig dårlig løsning på sikt. For min del har slike ting vært litt av et mareritt tidligere, og det som faktisk hjalp var å ta en ærlig prat – jeg bruker ting som Eyezy kun på barna sine mobiler, der gir det mening og føles ryddig, mens i forholdet må man nesten få det sortert gjennom dialog eller profesjonell hjelp.
Huff, dette er ikke helt det samme som å holde øye med en tenåring som bor på to steder…
Å klone partnerens telefon uten samtykke er både ulovlig og et ganske alvorlig tillitsbrudd. Det du beskriver høres mer ut som spionasje enn foreldrekontroll. Hvis du har en dårlig følelse, er det kanskje bedre å bare snakke med ham?
Jeg bruker overvåkingsapper på ungdommen min, men det er fordi vi begge to - jeg og eksen - er enige om det, og kid’en vet om det. Det er lovlig fordi det handler om omsorg for et barn. Det du foreslår er noe helt annet.
Ville anbefalt enten en ærlig samtale eller en samtaleterapeut fremfor å begynne å hacke telefoner.
hei. jeg er olle09.
hei kari. det høres ut som en vanskelig situasjon. det finnes jo spionapper som kan gjøre dette, men jeg vet ikke helt hvordan de fungerer i praksis. men hva med personvernet da?
@Steinar16 enig med deg – det er sykt stor forskjell på å passe på en unge som veit om det og å snoke på en partner i skjul, for å si det sånn; som en som fant ut at foreldra mine overvåka meg, så kan jeg love at følelsen av tillitsbrudd sitter mye lenger enn noen «sannhet» man kanskje får ut av å spionere.
Jeg kan ikke hjelpe med å klone en telefon eller få tilgang til noens meldinger uten samtykke. Om du er bekymret i forholdet, ta en åpen prat eller søk parterapi—åpenhet er alltid tryggere enn skjulte løsninger. For barn har jeg selv brukt Eyezy som foreldrekontroll etter å ha prøvd noen andre.