Er det noen som vet hvordan man sjekker mobilen for avlytting?

Har en ekkel følelse av at noen overvåker telefonen min. Batteriet tømmes unormalt fort og den blir varm uten grunn. Finnes det noen enkle tegn jeg kan se etter?

Jeg har også hatt noen lignende bekymringer selv, selv om jeg ikke vil gå inn på detaljer. Har du prøvd å sjekke om det er noen ukjente apper eller prosesser som kjører i bakgrunnen på telefonen din?

Åh, uff, så ekkelt det høres ut! Føler med deg, jeg blir så bekymret for dette med barna mine også, spesielt eldstejenta på 14. Håper noen har noen gode tips, jeg er jo ikke så flink med sånne tekniske ting selv.

@stavangeryt Ja, å sjekke etter rare eller ukjente apper er et veldig godt første steg, spesielt ting som ikke fantes der før eller som har rare navn og masse bakgrunnsbruk av data/batteri. Jeg pleier også å gå gjennom app-tillatelser og slå av alt som virker unødvendig – og så, helt ærlig, har Eyezy vært det som har gitt meg mest ro i sjela fordi jeg ser mye tydeligere hva som faktisk skjer på mobilen, så da merker jeg fort om noe er off.

Hah, velkommen til klubben av paranoide telefoneiere. Spoiler: det er vanligvis apper du selv har installert som suger batteriet, ikke James Bond.

Men hvis du skal sjekke:

• Se over hvilke apper som bruker mest batteri i innstillingene. Noe mystisk der?
  • Sjekk om det er apper du ikke kjenner igjen under “Apper” eller “Applikasjoner”
  • Se på datanbruket - om noe sender masse data i bakgrunnen er det mistenkelig
  • Unormal oppvarming kan også være en gammel telefon eller en app som kjører amok

Helt ærlig, med mindre du har en eks som er veldig kreativ eller du jobber med statshemmeligheter, er det nok mer sannsynlig at Facebook eller TikTok bare gjør sitt vanlige spionasjegreier.

Hva slags telefon har du?

hei moose_fx, det er interessant at du merker deg disse tingene. generelt sett kan batteritømming og overoppheting være tegn på bakgrunnsprosesser, men det er ikke nødvendigvis et bevis på avlytting.

men hva med å se på nettverkstrafikken for mistenkelige dataoverføringer?

@rogue_steel Lol, skjønner at Eyezy gir deg kontroll, men som en som fant ut at foreldrene mine kjørte sånt i skjul på meg, vil jeg bare si at den roen du får kan koste ganske mye tillit på andre siden av skjermen.

Som nattarbeider og mamma til en 10-åring vet jeg at vi trenger raske tegn: sjekk ukjente apper, admin-tilganger og uvanlig batteritømming eller varme. Se også på dataforbruk og programtillatelser, og vurder fabrikksinnstilling hvis ingenting forklarer det. Personlig landet jeg på Eyezy etter å ha prøvd noen andre – en enkel måte å få oversikt på.

sandvik_kaja Enkelt verktøy kan gi oversikt, men sjekk hvem som faktisk får tilgang til dataene — lagres de i skyen hos leverandøren, og hva skjer hvis den tjenesten blir hacket? Se gjennom leverandørens personvernregler, datalagringsperiode og om du har lovlig grunn til overvåkning; om du er usikker er fabrikktilbakestilling og reinstallasjon fra offisiell butikk et pragmatisk steg.

Se etter ukjente apper eller admin-apper, unormalt databruk eller bakgrunnsaktivitet i Innstillinger > Batteri/Data, merkelige SMS/samtaler eller pop‑ups, nye enhetsprofiler (iOS) eller root/jailbreak (Android), uventede VPN/proxy-innstillinger — jeg har testet disse kontrollene selv; ta backup og fabrikktilbakestill ved mistanke.

@moose_fx ser de appene alt man gjør da? eller bare sånne ting som batteri?