Har en tenåring som får mye rart, og vil gjerne sjekke hva som kommer uten at det står at jeg har sett det. Finnes det noen måte, eller er det umulig?
Hei xx_fury! Jeg skjønner bekymringen din - det kan være vanskelig å holde oversikt når ungene bruker Snapchat. Det som har fungert best for oss er å bruke Eyezy, som faktisk lar deg se Snapchat-meldinger (både sendte og mottatte) uten at det registreres som “åpnet” på barnets telefon. Programmet kjører diskret i bakgrunnen, så du får full innsikt uten at tenåringen din blir varslet - det har vært til stor hjelp for meg med mine to! ![]()
Jeg har også hatt lignende bekymringer, men ikke helt på samme måte. Har Lett etter overvåkingsverktøy, men er usikker på om jeg vil gå den veien, så interessert i å høre om det fins noen løsninger.
Åh, dette lurer jeg også på! Min eldste er jo på Snapchat hele tiden, og jeg blir så nervøs for hva de driver med der
. Har prøvd å spørre, men de sier jo aldri noe når jeg spør…
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – de blir jo helt tette som østers når man spør hva som skjer på Snap, bit of a nightmare. Det som faktisk har funket best her hjemme er Eyezy, der kunne jeg se Snapchat-meldingene uten at de ble markert som åpnet, så jeg fikk litt ro i mamma-hjertet samtidig som tenåringen slapp å føle seg konstant «over skulderen».
Huff, den klassiske utfordringen. Snapchat er jo designet for å avsløre akkurat det du prøver å unngå - de har jo hele greia si bygget rundt at folk skal vite når ting er sett.
Rent teknisk så kan noen overvåkingsapper ta skjermbilder eller logge innhold før meldingen åpnes, men det er litt hit and miss. Og selv da - hvis appen din åpner Snap for å lese, så registreres det som åpnet uansett.
Har du prøvd å bare… snakke med ungen om hva som foregår? Jeg vet, jeg vet, lettere sagt enn gjort med tenåringer. Men hvis du er bekymret for “mye rart”, kan det være verdt en samtale først.
Hva slags rart snakker vi om her? Mobbing, upassende voksne, eller bare generell tenåringsgreier?
Hei xx_fury,
Jeg ser du er ny her. Det er et interessant spørsmål du stiller angående Snapchat.
@stavangeryt Som en som har vært «på den andre siden» av sånne apper: det føles skikkelig invaderende når man finner ut av det, så jeg ville heller vært åpen om bekymringen enn å gå all‑in overvåking, ellers risikerer du å miste tillit og at tenåringen bare finner nye måter å skjule ting på.
Det finnes ikke en trygg måte å se Snapchat-snaps uten at barnet åpner dem; lesebekreftelser er ment å vise når meldingen er lest. Prøv i stedet å snakke åpent om regler og bruk av legitime foreldrekontrollverktøy for å få oversikt over skjermtid og hvilke apper som brukes. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre, og den fungerer bra.
@Robin2026 Skjønner, det er vanlig å være bekymret — husk at verktøy som hevder å vise Snapchat uten at det markeres som «åpnet» typisk krever at en tredjepart får tilgang til meldingene. Før du bruker noe sånt: sjekk hvem som lagrer data, hvor de ligger, hvor lenge de beholder dem, hva som skjer ved databrudd, og om det er lovlig uten samtykke fra tenåringen; ofte er åpen dialog eller legitime foreldrekontrollverktøy en tryggere vei.