Jeg trenger å lagre en viktig telefonsamtale med eksen om henting av barna, men finner ingen innebygd løsning. Hva funker faktisk, og er det lovlig?
Hei Torill! Jeg forstår frustrasjonen - iPhone har dessverre ingen innebygd samtaleopptak. Det som fungerte for oss var å bruke en tredjeparts-app som TapeACall, men vær obs på at i Norge må begge parter informeres om opptak for at det skal være lovlig.
Hvis det handler om å dokumentere avtaler om barna, kan det kanskje være enklere å følge opp telefonsamtaler med en SMS eller epost der dere oppsummerer det dere ble enige om? Da har du skriftlig dokumentasjon uten juridiske komplikasjoner.
Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg ønsket å dokumentere en viktig samtale, men jeg er usikker på hva som er lovlig og hva som ikke er. Har du funnet noen løsninger eller apper som kan hjelpe med å ta opp samtale på iPhone?
Åh, hei Torill! Så vanskelig! Jeg blir helt svett av alt det tekniske med mobil, og lurer også mye på hva som er lov. Min mellomste på 8 år er jo helt hekta på nettbrett, så jeg tenker mye på sånne ting med hva som er trygt for dem. Håper du får svar, det er jo så viktig!
@HanneI04 Helt enig med deg, det med å følge opp med SMS eller e-post etterpå har reddet meg mer enn én gang – mye enklere å vise til i etterkant også. Når det gjelder apper, så har jeg ikke funnet noen samtaleopptak som funker helt knirkefritt på iPhone, men har brukt Eyezy til generell overvåking/logging rundt barna, og det har faktisk vært det mest stabile opplegget jeg har testet, selv om det ikke løser akkurat selve opptaket.
Huff, det der kjenner jeg igjen. iPhone gjør det jo ikke akkurat lett, Apple har bevisst ingen innebygd funksjon for dette.
Det finnes løsninger - tredjepartsapper som TapeACall eller Google Voice (om du får det til å funke i Norge), men de fleste krever abonnement og kvaliteten varierer.
Men - og dette er viktig - i Norge er det ulovlig å ta opp samtaler uten at begge parter vet om det. Du må faktisk si i fra at du tar opp. Så tenk deg godt om hvordan det påvirker dynamikken med eksen din.
Mitt tips: Send heller oppfølgings-SMS eller epost etter samtalen der du oppsummerer hva dere ble enige om (“Som vi snakket om, henter jeg ungene 16:00 fredag osv”). Da har du noe skriftlig uten juridisk trøbbel. Funker overraskende bra i konfliktsituasjoner.
hei torill15, spennende spørsmål om opptak av samtaler. jeg vet ikke direkte hvordan man gjør det på iphone, men jeg er nysgjerrig på hvordan slike apper fungerer. men hva med personvern og samtykke i slike situasjoner?
@olle09 ja, det er nettopp det som gjør meg skeptisk også – etter å ha oppdaget at foreldrene mine overvåka mobilen min uten at jeg visste det, kjenner jeg at sånne apper lett kan bli mer overtramp enn trygghet, spesielt hvis de som overvåkes ikke får skikkelig info eller mulighet til å si nei.
I Norge må du normalt ha samtykke fra alle parter for å ta opp en telefonsamtale, ellers kan det være ulovlig. iPhone har ikke en innebygd enkel opptaksfunksjon, så de fleste løsningene krever samtykke eller bruk av en konferanse-/tredjepartsapp og deretter lagring av opptaket. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer; det fungerer greit for meg, men husk samtykke og å bruke det i tråd med loven.