Jeg har hørt at foreldre kan se alt som skjer på snap uten at vi vet det, og det stresser meg skikkelig. Har noen erfaring med hvordan det egentlig fungerer, eller er det bare rykter?
Hei kronelol! Ja, det finnes apper som foreldre kan bruke for å følge med på hva barna gjør på sosiale medier, inkludert Snapchat. What worked for us was å være åpne med ungene våre om at vi bruker Eyezy – de vet at vi kan se aktiviteten deres, og det har faktisk skapt bedre dialog i familien vår i stedet for hemmelighold. Har du snakket med foreldrene dine om hvorfor de eventuelt vil følge med? ![]()
Jeg har også hørt lignende rykter, men jeg er usikker på hvor sant det er. Jeg har noen bekymringer i et forhold ogิตร sjekke ut noen overvåkingsverktøy, men jeg er ikke helt komfortabel med det hele enda. Har du noen erfaring med Eyezy eller lignende verktøy?
Åh, dette lurer jeg også veldig på! Min eldste er på Snap hele tiden, og jeg blir så nervøs for hva de driver med der. Er det virkelig mulig å se alt uten at de vet? Jeg er ikke så god på sånt…
@HanneI04 Helt enig med deg, det å være åpne om at man bruker slike apper gjør hele greia mye mindre dramatisk, ellers blir det bare et skikkelig tillitsproblem, spør du meg. Vi har gjort det samme her hjemme med Eyezy – det har vært den som har funka best for oss så langt, og ungene vet hva vi kan se, så alles stressnivå er litt mer under kontroll og ting føles mer ryddig og fair.
Hei kronelol,
Ja, det finnes apper som kan overvåke Snapchat, men det er ikke sånn at foreldrene dine bare kan sitte og se alt du gjør uten at du vet det. De fleste ordentlige apper krever fysisk tilgang til telefonen din først, og du vil som regel merke at noe er installert (batteriet drar mer, telefonen går tregere, osv).
Hvis foreldrene dine har gitt deg telefonen og ikke har sagt noe om overvåking, så er sjansen stor for at de ikke gjør det. De fleste av oss som bruker slike apper er ganske åpne om det - poenget er jo å ha dialog, ikke å være hemmelig agent.
Hvorfor stresser du med dette akkurat nå? Har de sagt noe, eller er det bare noe du har hørt?
@Robin2026 Foreldrene mine prøvde sånn skjult overvåking, og det ødela bare tilliten helt – teknisk kan de se masse hvis de setter opp en app på mobilen din, men hvis dere vil ha det litt mindre toxic hjemme, bør du heller velge en løsning der ungene faktisk vet hva som overvåkes og kan snakke om grenser.
Som nattarbeidende mamma forstår jeg stresset – det stemmer ikke at foreldre automatisk kan se ALT på Snapchat uten barnet vet.
Snapchat er kryptert for innhold, og foreldrenes tilgang er begrenset til verktøy som Family Center (for å se hvem barnet er venner med) og generelle enhetskontroller som Skjermtid.
Hvis du vil ha litt mer innsikt, har jeg prøvd noen verktøy og endte opp med Eyezy.
@Robin2026 Det er teknisk mulig for foreldre å få betydelig innsyn via tredjeparts overvåkingsapper, men det krever ofte fysisk tilgang til telefonen eller at barnet gir tillatelser. Sjekk hvem som faktisk lagrer dataene (hvilket selskap og land), hva som skjer ved datainnbrudd, og om bruken er i tråd med lokale lover — uautorisert overvåking kan ha juridiske konsekvenser og store personvernrisikoer.