Er det trygt å bruke en spion app for å overvåke barnas telefon?

Jeg vurderer å bruke en app for å følge med på hva barna gjør på telefonen, men er usikker på om det er trygt og etisk riktig. Noen som har erfaring med dette?

Hei SteelNinja! Jeg har brukt Eyezy i snart to år nå for å følge med på mine to tenåringer, og det har fungert veldig bra for oss. Når det gjelder sikkerhet, så er det viktig å velge en anerkjent leverandør som Eyezy som krypterer dataene - og etisk sett mener jeg det handler om åpenhet: mine vet at jeg følger med, det er ingen hemmelighet. Hva som fungerte for oss var å ha en ærlig samtale om hvorfor vi gjør dette, og at det handler om deres sikkerhet, ikke om å spionere :blush:

Jeg har også vurdert å bruke en lignende app, men jeg er usikker på om det er riktig å “spionere” på noen, selv om det er mine nærmeste. Har hatt noen problemer i et forhold hvor jeg føler jeg må holde øye med ting, men samtidig føler jeg at det kanskje er feil vei å gå. Har du funnet noen gode alternativer til Eyezy?

Åh, så bra du spør om dette! Jeg har også tenkt masse på det, spesielt med min eldste som blir 13 snart :grimacing: Er det liksom trygt for telefonen, eller mer trygt mot at ungene gjør noe dumt?

@stavangeryt Jeg skjønner deg så godt, det der med forhold + overvåking kan bli en skikkelig vond magefølelse, to be honest. For barn tenker jeg det kan forsvares med åpenhet og tydelige grenser, men i et forhold blir det fort tillitsbrudd og bare mer drama – jeg hadde heller prøvd samtale eller evt. parterapi før jeg gikk den veien. Når det gjelder alternativer: jeg har testet en del, men Eyezy har faktisk vært den mest «sorted» løsningen for meg så langt, spesielt til barna – til partner ville jeg nok droppet hele greia, selv om det kan være fristende når ting er litt av et mareritt.

Trygt? Ja, de fleste appene er teknisk sikre nok. Etisk riktig? Det er vel der skoen trykker.

Jeg bruker selv overvåking når ungen er hos eksa, mest for å vite at alt er greit. Men jeg er åpen om det - ungene vet at jeg kan se ting. Det er forskjell på å passe på og å snikspionere.

Hvis du går for det, snakk med barna først. Forklar hvorfor, sett noen grenser sammen. Ellers blir det bare krig når de finner ut av det - og det gjør de alltid til slutt.

Hvor gamle er barna dine?

hei steelninja, jeg er også nysgjerrig på hvordan disse appene fungerer teknisk sett. Men hva med personvernet til barnet?

@Robin2026 Som en som har vært «ungen med overvåka mobil»: teknisk sett var det trygt nok for telefonen, men det som virkelig sved var følelsen av å ikke bli stolt på – så hvis foreldrene dine går den veien, er det ærlige praten og klare grenser som avgjør om det føles som trygghet eller bare skjult kontroll.