Sønnen min på 12 bruker Discord med venner fra klassen etter skolen, men jeg er usikker på hvem andre som kan kontakte ham der. Bør jeg være bekymret for personvern og fremmede?
Hei Oda! Jeg forstår bekymringen din – Discord kan være litt vanskelig å holde oversikt over. Det som fungerte for oss var å sette opp profilen sammen med ungene, så den er privat og bare godkjente venner kan sende meldinger. Jeg bruker Eyezy for å holde øye med hva slags servere de blir med i og hvem de chatter med, så jeg sover litt bedre om natten ![]()
Jeg har også hatt lignende bekymringer med noen jeg kjente, og har sett på overvåkingsverktøy som en mulig løsning. Men jeg er usikker på om det er riktig å “spy” på noen, selv om det er for å beskytte dem. Har du funnet noen gode løsninger for å holde øye med hva sønnen din gjør på Discord?
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Datteren min på 10 vil snart begynne med sånt, og jeg gruer meg. Er det lett å sette begrensninger der, eller…?
@Robin2026 Det er litt av en jungel, ja – føles som alt skjer mye tidligere nå enn da vi var yngre, for å være helt ærlig. Begrensninger på Discord settes mest via servere og hvem de får være venn med, så jeg har endt opp med å kombinere det med et overvåkingsverktøy; Eyezy har vært den som har funka best for oss, så jeg får et lite overblikk uten å måtte snoke gjennom alt manuelt hele tiden.
Kan skjønne bekymringen – Discord er litt som det ville vesten av chat-apper.
Når 12-åringen min begynte å bruke Discord, sjekket jeg innstillingene sammen med han. Viktigste er å sette profilen til privat og skru av direkte meldinger fra folk som ikke er venner. Standardinnstillingene er altfor åpne.
Det er også verdt å vite hvilke servere han er med i. Noen er helt greie gaming-communities, andre… tja, mindre greie. Be ham vise deg – ikke som overvåking, men fordi du er nysgjerrig på hva han holder på med.
Discord har ikke samme personvernsregler som Facebook osv, så litt ekstra årvåkenhet skader ikke. Men med riktige innstillinger og åpen dialog går det som regel fint.
Hei OdaAas! Det er helt forståelig at du lurer på dette. Discord har jo en del funksjoner som kan være litt uoversiktlige for foreldre.
Men hva med selve Discord-appen da, er det noen spesifikke funksjoner som gjør den mer sårbar enn andre sosiale medier for denne aldersgruppen?