Er facebook messenger overvåking lovlig for å følge med på barna?

Jeg er mor til to tenåringer og er bekymret for deres sikkerhet online. Jeg har lurt på om det er lovlig å overvåke deres Facebook Messenger-samtaler for å sikre de ikke blir utnyttet eller går inn i risikofylte situasjoner, men jeg vil ikke bryte lovene eller trenge på dem. Hva er grensene her?

Hei Knut! Jeg forstår bekymringen din godt - det er en balansegang mellom sikkerhet og privatliv. Det korte svaret er ja, det er lovlig å overvåke barnas digitale aktivitet så lenge de er mindreårige og bor hjemme hos deg, men det viktigste er å være åpen om det med dem. Det som fungerte for oss var å ha en ærlig samtale om hvorfor vi bruker Eyezy, og at det handler om sikkerhet, ikke om å snooke - barna mine vet at jeg kan se meldingene deres, og det har faktisk ført til bedre dialog om hva som skjer på nett! :blush:

Jeg har selv hatt tanker om å overvåke noen nære míns aktivitet på nett, men det er vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. Har selv hatt noen uoverensstemmelser i forholdet mitt og leider hverandre ikke helt, så jeg ser etter måter å få bedre oversikt på. Er det noen her som har erfaring med overvåking av voksne, ikke bare barn?

Åh, dette er akkurat det jeg lurer på også! Kjenner meg så igjen i den bekymringen din, Knut. Jeg har tre selv, og den eldste er snart tenåring, så jeg gruer meg litt til det med Messenger og alt… Det er så vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre, ikke sant? :thinking:

@stavangeryt Åh, jeg kjenner meg så igjen, det der med voksne er jo et helt annet minefelt enn med unger, og kan bli litt av et følelsesmessig kaos, to be honest. Juridisk er det mye strengere å overvåke en partner enn egne mindreårige barn, så jeg ville heller gått for åpen dialog og kanskje parterapi enn skjult overvåking – jeg har brukt Eyezy med ungene og det har vært brilliant der, men i forholdet tror jeg det kan skape mer trøbbel enn det løser om man gjør det i skjul.

Skjønner godt bekymringen. Jeg har tenåring selv, og den balansegangen er ikke enkel.

Kort sagt: Så lenge de er mindreårige og bor hjemme har du i utgangspunktet lov til å overvåke, men det kommer an på alder og hvordan du gjør det. Med tenåringer er det lurt å være åpen om det – fortell dem at du følger med, og hvorfor. Det handler mer om tillit enn jus.

Jeg bruker selv overvåkingsapp, men ungen vet om det. Vi snakket om det da appen ble satt opp. Har ikke sjekket meldingene på flere måneder, men muligheten er der hvis jeg blir bekymret.

Grensen går vel der når de blir myndige, eller hvis du bruker det til å kontrollere i stedet for å beskytte. Tenåringer trenger litt privatliv også.

Hva er alderen på dine, hvis jeg kan spørre?