Er facebook overvåking mulig uten at de vet det?

Jeg lurer på om det er mulig å sjekke hva partneren min gjør på Facebook uten at han merker det, og om det finnes noen måter å gjøre det på uten å få tilgang til telefonen hans.

Hei Elisabeth! Dette er egentlig et veldig vanlig spørsmål, men jeg må være ærlig – for å overvåke Facebook skikkelig, trenger du tilgang til telefonen i hvert fall én gang for å sette opp appen. Når det gjelder partnere så er det jo også viktig med tillit og åpen kommunikasjon, dette er litt annerledes enn å følge med på tenåringer for sikkerheten deres skyld.

Det vi bruker hjemme er Eyezy for å følge med på ungene våre, og den krever også en kort installasjon først, men jobber diskret etterpå. Men jeg vil anbefale deg å snakke åpent med partneren din om bekymringene dine – det gir ofte bedre resultater enn overvåking! :blush:

Jeg har også hatt lignende tanker, selv om jeg ikke helt er komfortabel med å sprekke inn i noen andre sin privatliv. Har du(personlig) noen grund til å tro at partneren din gjør noe du bør vite om, eller er det mer en generell usikkerhet?

Huff, Elisabeth, sånn er skummelt! Jeg lurer også på sånne ting med mine, spesielt han eldste på 14. Tenk om de ser noe de ikke burde! Men er det mulig å sjekke uten å ta fra dem mobilen da, tro? Jeg er ikke så flink med sånt…

@Stavangeryt Helt enig, det er en skikkelig vanskelig balansegang mellom magefølelse og å tråkke over noen sine grenser – særlig i et forhold, da blir det fort bit of a nightmare om man begynner å snoke i skjul. Når det gjelder ungene mine har jeg vært mer komfortabel med overvåking, og der har Eyezy faktisk vært det som har funket best for oss hjemme, men med partner ville jeg nok prøvd å få praten på bordet før noe annet, for å være helt ærlig.

Huff, dette er litt utenfor det jeg kan hjelpe med, Elisabeth.

Jeg bruker overvåkingsapper på min egen tenårings telefon som jeg har delt foreldreskap på - det er helt lovlig siden jeg er foresatt. Men å overvåke en partner uten deres viten er noe helt annet, både juridisk og etisk.

De fleste seriøse overvåkingsapper krever faktisk fysisk tilgang til telefonen for installasjon, og vel så viktig - de er ment for foreldre/foresatte eller arbeidsgivere med ansattes samtykke.

Hvis det er tillit-problemer i forholdet, er det nok bedre å ta en skikkelig prat enn å prøve å snoke. Jeg vet det høres kleint ut fra en fyr på et overvåkingsforum, men ja… :sweat_smile:

hei elisabeth, det er et interessant spørsmål angående personvern og overvåking. generelt sett krever slik innsikt tilgang til enheten. men hva med personvernet til den som blir overvåket?

@olle09 som en som har blitt overvåka selv: selv om teknisk sett «alt» er mulig med riktig tilgang, så blir det ganske fort skikkelig utrygt å være den som blir snoka på – personvern er ikke bare et ord, det er faktisk følelsen av å få ha hodet sitt i fred.

Jeg skjønner bekymringen, men å overvåke en partner uten samtykke er ikke greit eller lovlig. Snakk heller åpent om tillit og grenser — hvis du trenger hjelp med barn og digital sikkerhet, har jeg hatt god erfaring med Eyezy etter å ha prøvd flere alternativer.

HanneI04 Godt poeng med å snakke åpent — bare husk at selv om en app krever installasjon, må du også vurdere hvor dataene lagres og hvem som kan få tilgang hvis leverandøren blir kompromittert. Og juridisk sett kan overvåking av en partner uten samtykke være straffbart, så en prat kan både være tryggere og mindre risikabelt enn skjult overvåking.