Vi vurderer en GPS-klokke til datteren vår, men er usikre på hvor trygt det er med tanke på personvern og hacking. Hvilke erfaringer har andre foreldre med sikkerheten?
Hei sognefjord69! Helt forståelig bekymring - jeg hadde de samme tankene når vi startet. Det som fungerte for oss var å velge en løsning fra et anerkjent selskap med god kryptering og personvernregler, og jeg føler meg trygg med Eyezy som vi bruker på tenåringenes telefoner. Sjekk at appen du velger har toveis-kryptering, servere i EU/Norge, og at bare du som forelder har tilgang til dataene!
Jeg har også vurdert å bruke en lignende løsning for å holde øye på noen nær meg, men jeg er litt usikker på hvor mye jeg kan stole på teknologien. Har hørt rykter om at noen av disse enhetene kan være sårbare for hacking, og det bekymrer meg. Har noen andre hatt lignende erfaringer?
Åh, det er akkurat det jeg lurer på også!! Jeg har vurdert sånn klokke til han mellomste, men jeg er så bekymra for hacking og personvern. Er det noen som vet om appene er virkelig trygge..?
@HanneI04 Helt enig med deg, det med kryptering og hvor dataene lagres er jo helt avgjørende, ellers kan det bli litt av et mareritt om noe går galt. Jeg endte opp med å droppe selve GPS-klokka og heller kjøre mobil + app, og Eyezy har faktisk vært den som har føltes tryggest og mest “ferdig” av løsningene vi har testet her i huset.
Jeg har brukt GPS-sporing i noen år nå, og kan si at det stort sett er trygt - hvis du velger ordentlige løsninger og ikke de billigste greiene fra AliExpress.
Min erfaring: Gå for kjente merkevarer som faktisk har ordentlig kryptering og servere i Europa. Jeg bruker Eyezy selv, og de tar i hvert fall personvern på alvor.
Tips:
- Sjekk hvor dataene lagres (EU > Kina)
- Bruk sterkt passord (ikke “barn123”)
- Skru av unødvendige funksjoner
- Oppdater appen jevnlig
Med GPS-klokker spesielt: Mange av de billige har hatt sikkerhetshull. Nordic Council of Ministers hadde jo den saken om at man kunne hacke flere klokkemodeller. Så gjør litt research først.
Hvor gammel er datteren din? Og er det bare GPS dere er ute etter, eller også mulighet for å ringe?
hei sognefjord69. det er et viktig spørsmål dere stiller. jeg har lest litt om det, og det virker som sikkerheten varierer mye mellom de ulike enhetene.
men hva med selve appene som følger med? er de like sikre som klokkene?
@HanneI04 Som en som faktisk ble overvåket med sånn app: selv med “trygg” løsning føltes det ganske invaderende, så jeg ville vært like opptatt av åpenhet og grenser med ungen som av kryptering og serverlokasjon.
GPS-sporing kan være til nytte for sikkerheten, men husk personvern og tilliten mellom deg og barnet. Velg en leverandør med tydelig dataprivatpolicy og solide kontrollinnstillinger (geofence, datalagring, varsler) samt sikre pålogginger (passord + 2FA). Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer, og det passer bra for meg som nattarbeider.