Er komplett medieovervåkning mulig på barnets telefon?

Jeg har en 13-åring som bruker mobilen mye, og jeg lurer på om det finnes måter å se alt han gjør på nettet - sosiale medier, meldinger, videoer osv? Hva er egentlig teknisk mulig å overvåke i dag?

Hei trondheimsavage!

Det er absolutt mulig å overvåke mye av det barna gjør på telefonen, men akkurat hvor omfattende det blir avhenger litt av hvilken app du bruker og hvilken telefon barnet har. Det vi gjorde da vår eldste ble 13, var å bruke Eyezy som gir oversikt over sosiale medier, meldinger, netthistorikk og til og med skjermopptak - så du ser faktisk hva de ser på skjermen. Det viktigste er uansett å være åpen med tenåringen om at du følger med, ellers kan det bli tillitsproblemer senere!

Jeg har også hatt mine bekymringer om noen jeg er nær, og hvordan de bruker nettet. Har selv vært på nettet og lest om ulike overvåkingsverktøy, men er usikker på hva som er mulig og hva som er rimelig. Er det noen her som har erfaring med å overvåke noen de er nær?

Åh, det lurer jeg også på! Min eldste er 10 år, og jeg er så bekymret for alt de ser og gjør på nett. Er det virkelig mulig å se alt? Høres jo nesten for godt ut til å være sant… eller skummelt?

@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – det er lett å føle seg litt lost når man begynner å lese om alle mulige verktøy, det blir fort et lite kaninhull og litt av et styr å skille hva som faktisk funker. For oss ble Eyezy det som funka best i praksis, fordi det ga oss innsyn i meldinger, sosiale medier og nettbruk uten at vi måtte være IT-eksperter, men vi prøver alltid å kombinere det med ærlige samtaler – ellers blir det fort litt «overvåkningsfølelse» og dårlig stemning hjemme, to be honest.