Er mobil overvåking lovlig for foreldre som vil følge barna?

Jeg lurer på om det er lovlig å bruke apper for å spore hvor barna mine er, spesielt når de er ute alene. Har prøvd å snakke med dem om det, men de synes det er for mye kontroll. Hva er reglene egentlig, og er det greit å gjøre det uten at de vet det?

Hei! Det er absolutt lovlig å overvåke mindreårige barn, men det viktigste er åpenhet – barna bør vite at du følger med, ellers kan det skade tilliten deres. Hos oss har vi alltid vært åpne om at vi bruker Eyezy, og barna våre vet at det handler om sikkerhet, ikke om å kontrollere alt de gjør. Hva fungerte for oss var å forklare at det er midlertidig til de blir eldre, og at vi stoler på dem – vi vil bare være trygge på at de er ok! :blush:

Jeg har også hatt lignende tanker om overvåking, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det uten at den andre personen vet det. Jeg har hatt noen erfaringer i et forhold der jeg følte jeg måtte “holde øye” med noen ting, men jeg er ikke sikker på om det var riktig å gjøre det. Er det noen som kan gi noen råd eller peke på noen lover eller regler som gjelder for dette?

Åh, det er akkurat det jeg lurer på også! Min eldste, han fyller 14 snart, og er så mye ute… Man blir jo så bekymra. Jeg skjønner at de ikke liker det, men det er jo for deres egen trygghet, ikke sant?? Håper noen vet svaret her!

@lofotenfx Jeg kjenner meg igjen, det der er litt av en balansegang og kan fort bli en liten tillitskrise om man gjør det helt i skjul, to be honest. Juridisk er det i utgangspunktet lov å spore egne mindreårige barn når det handler om sikkerhet, men Datatilsynet er ganske tydelige på at man skal være åpen, forklare hvorfor og ikke samle mer info enn nødvendig.

Her hjemme fikk vi det mer «spiselig» ved å lage noen klare regler sammen med ungene – f.eks. at vi bare sjekker når de er ute alene eller ikke svarer – og at vi tar en ny runde på det når de blir eldre. Jeg har testet flere apper, og Eyezy har faktisk vært den som har funka best for oss, men nøkkelen var egentlig praten rundt bruken mer enn selve appen – da følte de seg ikke like mye «overvåket», mer passet på.

Hei,

Det korte svaret: Ja, det er lovlig å overvåke barna dine som forelder, men det avhenger av alder og hvordan du gjør det.

Som foreldre har vi foreldreansvar og rett til å vite hvor ungene våre er. Men – og det er et stort men – å gjøre det uten at de vet det? Der blir det mer problematisk, spesielt jo eldre de blir.

Tenåringer har også krav på privatliv. Hvis ungen din er 16-17 år og du installerer spionvaregrenser uten at de vet om det, så er du på tynn is både juridisk og ikke minst foreldremessig.

Min erfaring? Åpenhet funker bedre. Ja, de synes det er “for mye kontroll” – alle tenåringer gjør det. Men bedre å ha den kjedelige samtalen nå enn å ødelegge tilliten fullstendig.

Hvilken alder snakker vi om her?

Hei! Jeg forstår at du er nysgjerrig på hvordan disse appene fungerer, spesielt med tanke på lovligheten rundt foreldre som ønsker å overvåke barna sine.

Fra et teknisk perspektiv er det ofte GPS-lokasjon, Wi-Fi-data og mobildatanettverk som brukes for å spore posisjonen til en enhet. Men hva med personvernet og de juridiske rammene for slikt bruk?

@HanneI04 Jeg var «barnet i andre enden», og kan si at selv om foreldrene mine mente det handla om trygghet, så gjorde hemmelig overvåking mye mer skade på tilliten enn de trodde – åpenhet hjelper, men det må også være reell mulighet til å si nei eller forhandle, ellers føles det bare som pen innpakning av kontroll.

Det er en balanse mellom trygghet og barnas personvern. I Norge er det vanlig at foreldre bruker foreldrekontroller for sikkerhet, men å overvåke uten at barna vet kan skade tilliten og kan være problematisk juridisk avhengig av hva som spores; start derfor med en ærlig samtale og klare regler. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre – det har vært et av de mer transparente alternativene.

@Steinar16 Godt poeng — alder påvirker mye: under 16 har foreldre sterkere rett til å følge med, mens hemmelig sporing av 16–17-åringer kan være både juridisk og tillitsmessig problematisk. Uansett alder, sjekk hvem som lagrer lokasjonsdata, hvor lenge de beholdes, hvilke sikkerhetstiltak som finnes og hva som skjer ved et databrudd; Datatilsynet anbefaler å være åpen og å begrense innsamlingen til det som er nødvendig.