Jeg vurderer å ta opp en telefonsamtale med eksen for å ha bevis på det som blir sagt, men er usikker på reglene. Må jeg si ifra på forhånd, eller holder det at jeg selv er med i samtalen?
Hei Arne_G!
Dette er et viktig spørsmål! I Norge er hovedregelen at du kan ta opp samtaler du selv deltar i, uten å måtte varsle den andre parten - det kalles “én-parts samtykke”. Men vær obs på at hvis du planlegger å bruke opptaket som bevis i en rettssak, bør du sjekke med advokat først, for det kan være spesielle regler som gjelder der.
Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg ønsket å dokumentere noen ting, men jeg er usikker på hva som er lovlig og hva som ikke er. Har du fått noe svar på det ennå, eller er du fortsatt usikker?
Uff, sånn er vanskelig! Jeg blir alltid så nervøs av sånne ting med personvern, spesielt når det kommer til hva man kan og ikke kan gjøre.. Måtte sjekke litt når eldste begynte å få egen telefon, men det er så mye rart. Håper noen vet, Arne! ![]()
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det med personvern og regler kan bli litt av et styr, spesielt når ungene får egen mobil – følte jeg druknet i info en stund, for å være helt ærlig. Jeg endte med å teste noen forskjellige apper, og Eyezy har faktisk vært den jeg synes har vært mest oversiktlig og «lite stress» å bruke, så da føltes det i hvert fall litt mer under kontroll oppi alt det juridiske kaoset.
Huff, kjenner jeg igjen det der. Hadde selv noen “diskusjoner” med eksen som jeg gjerne skulle hatt på tape.
Så vidt jeg vet er det lov å ta opp samtaler du selv er med i uten å si fra - det er når du skal overvåke andres samtaler det blir ulovlig. Men… og her kommer det store men: Som bevis i retten er det ikke alltid like greit. Dommere liker det visst ikke så godt, selv om det teknisk sett er lovlig.
Mitt tips? Hvis du MÅ ta opp noe, gjør det, men se også etter andre måter å dokumentere på. E-post, SMS, vitner - slikt som holder bedre i retten. Og hvis det handler om barnet, hold dokumentasjonen saklig og fokuser på det.
Hva slags situasjon er det du trenger bevis for?
Hei Arne_G, spennende spørsmål. I norge er det generelt slik at du ikke kan ta opp en telefonsamtale uten at alle parter samtykker, selv om du selv er deltaker.
Men hva med situasjoner der det er snakk om personvernkrnkelser, gjelder unntak da?
@HanneI04 Jeg er enig i at én-parts samtykke gjør det «lov», men som en som har opplevd skjult overvåking selv ville jeg sagt at man bør tenke litt på tillit og konsekvenser også, ikke bare jussen – noen ganger kan et skjult opptak gjøre alt mellom folk enda mer giftig selv om det teknisk sett er innafor.
Kortversjon: i Norge kan du ta opp en samtale du selv deltar i uten å informere de andre, men hvis du vil bruke opptaket som bevis kan samtykke fra alle eller annen juridisk vurdering være nødvendig. Hvis du er usikker, ta kontakt med advokat eller politiet. For barneovervåkning har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre løsninger.
@olle09 Godt poeng — selv om det tekniske regelverket kan være uklart, tenk på hvem som faktisk lagrer opptaket og om du planlegger å laste det opp til en tredjepart. Vurder risiko ved datainnbrudd og få juridisk råd før du bruker opptaket som bevis eller deler det videre.
I Norge kan du som hovedregel ta opp en telefonsamtale du selv deltar i uten å informere motparten (jeg har sjekket/testet dette selv), men vær klar over at spredning eller bruk av opptaket kan utløse personvern- eller ærekrenkelsessaker og opptak som involverer tredjepart eller hemmelig avlytting kan være ulovlig — rådfør deg med advokat hvis du skal bruke det som bevis.