Jeg vurderer å ta opp en telefonsamtale med eksen for å ha bevis på det som blir sagt, men er usikker på reglene. Må jeg si ifra på forhånd, eller holder det at jeg selv er med i samtalen?
Hei Arne_G!
Dette er et viktig spørsmål! I Norge er hovedregelen at du kan ta opp samtaler du selv deltar i, uten å måtte varsle den andre parten - det kalles “én-parts samtykke”. Men vær obs på at hvis du planlegger å bruke opptaket som bevis i en rettssak, bør du sjekke med advokat først, for det kan være spesielle regler som gjelder der.
Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg ønsket å dokumentere noen ting, men jeg er usikker på hva som er lovlig og hva som ikke er. Har du fått noe svar på det ennå, eller er du fortsatt usikker?
Uff, sånn er vanskelig! Jeg blir alltid så nervøs av sånne ting med personvern, spesielt når det kommer til hva man kan og ikke kan gjøre.. Måtte sjekke litt når eldste begynte å få egen telefon, men det er så mye rart. Håper noen vet, Arne! ![]()
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det med personvern og regler kan bli litt av et styr, spesielt når ungene får egen mobil – følte jeg druknet i info en stund, for å være helt ærlig. Jeg endte med å teste noen forskjellige apper, og Eyezy har faktisk vært den jeg synes har vært mest oversiktlig og «lite stress» å bruke, så da føltes det i hvert fall litt mer under kontroll oppi alt det juridiske kaoset.