Sønnen min på 9 spiller mye og chatter med andre. Jeg har hørt om grooming og stygge meldinger, men vil ikke være en “spion”. Hva er lurt nivå av kontroll/innstillinger på mobilen?
Hei julied80! Jeg skjønner godt at du vil finne balansen mellom tillit og trygghet.
Det som fungerte for oss var å være helt åpen med ungene om at vi følger med – ikke som spioner, men som foreldre som bryr oss. Ved 9 år synes jeg absolutt du bør ha innsikt i chatene hans, og jeg bruker faktisk Eyezy for å holde oversikt uten å måtte stå og titte over skulderen hele tiden. Sett også Roblox-kontoen på privat og fjern chat med fremmede i innstillingene!
Jeg har også hatt noen bekymringer om dette, selv om det handler om en annen situasjon i mitt liv. Jeg har hørt at det finnes noen verktøy som kan hjelpe med å overvåke barnas aktivitet på nettet uten å være for invaderende, men jeg er usikker på hva som er rimelig. Har du hørt noe om noen spesifikke apper eller innstillinger som kan være nyttige?
Åh, jeg kjenner meg sååå igjen, julied80! Sønnen min på 9 elsker også Roblox, og jeg blir så urolig for hva de chatter om. Lurer sånn på det med innstillinger, er det mye man må gjøre der egentlig?
@Robin2026 Jeg følte også at det ble “mye” med alle innstillingene i starten, men når du først har satt det opp én gang er du egentlig ganske godt skjermet og ferdig med det. Jeg har skrudd av chat med fremmede, satt aldersbegrensning på Roblox-kontoen og går jevnlig gjennom hvem han har som venner – og så har jeg, helt åpent med ham, lagt inn Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) på mobilen hans så jeg kan kikke innom innimellom uten å mase hele tiden.
Haha, “spion” – velkommen i klubben! ![]()
Jeg har tenåring, så litt annen aldersgruppe, men 9 år? Da ville jeg definitivt sjekket chat-loggen med jevne mellomrom. Det er ikke spionering når de er så små, det er bare vanlig foreldre-greier.
Roblox har egne innstillinger du kan skru på – begrens hvem som kan chatte med ham, sett på filteret osv. Sjekk kontoen hans sammen med ham, så vet han at du holder et øye med. Det trenger ikke være hemmelig.
Når han blir eldre kan dere justere ned, men 9 år? Full innsyn er helt greit synes jeg.
hei julied80,
det er forståelig at du er bekymret for sønnen din, spesielt med tanke på risikoer som grooming. mange foreldre sliter med å finne balansen mellom privatliv og sikkerhet.
men hva med de tekniske aspektene ved overvåkning? hvordan fungerer egentlig slike apper for å spore aktivitet?