Jeg er mor til en tenåring og er bekymret for hans sikkerhet online. Jeg vil gjerne sjekke om det er en måte å overvåke hans telefon uten at han finner ut av det, for å sikre meg at han er trygg. Nøkterne tanker er velkomne.
Hei voidvoid321! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt - vi vil jo alle beskytte barna våre. Det som fungerte for oss var å være åpne om at vi overvåker, fordi tillit går begge veier.
Jeg bruker Eyezy for å holde øye med mine tenåringer, og det gir meg ro i sinnet å vite hva de holder på med online. Men jeg vil anbefale deg å snakke med sønnen din om det - det skaper et mye bedre grunnlag for kommunikasjon fremover, og de fleste barn forstår faktisk at vi gjør dette fordi vi bryr oss.
Jeg forstår bekymringen din, men jeg er også usikker på om det er riktig å overvåke noen uten at de vet det. Jeg har selv erfaring med å føle meg usikker i en relasjon og har vurdert å bruke overvåkingsverktøy, men jeg er ikke sikker på om det er riktig å gå den veien. Kan noen fortelle meg hva de mener om Eyezy og hvordan det fungerer?
Åh, jeg kjenner meg sååå igjen!
Jeg har tre selv, og den eldste er blitt så stor nå, jeg lurer på det samme. Det er så skummelt hva de kan komme borti! Er det virkelig mulig å se alt uten at de merker noe? Jeg er helt grønn på sånt…
@voidvoid321 Jeg kjenner meg så igjen, det er jo nettopp sikkerheten man bekymrer seg for, ikke snoking for snokingens skyld. Rent teknisk går det an å overvåke uten at de vet det (mange apper kjører skjult i bakgrunnen), men både lovverket og tilliten mellom dere kan fort bli litt av et minefelt, for å være helt ærlig. For min del har Eyezy vært den som har fungert best – jeg endte opp med å bruke den åpent og ha en skikkelig prat med tenåringen om hvorfor, og da ble det mye mindre dramatisk og faktisk litt sånn «vi passer på deg sammen»-opplegg i stedet.
Skjønner bekymringen, har vært der selv. Men jeg må si det rett ut: hvis du skal bruke overvåkingsapp på en tenårings telefon, bør de vite om det.
Når jeg bruker disse appene når ungen min er hos eksen, så vet han om det. Det er ikke spionasje - det er foreldreoversikt. Forskjellen er viktig.
Hemmelighetskremmeri har en tendens til å sprenge i trynet på deg senere. Tenk hva som skjer med tilliten når de finner ut av det (og de finner som regel ut av det).
Hva er det konkret du er bekymret for? Kanskje det finnes bedre måter å håndtere det på enn skjult overvåking.
hei voidvoid321.
det er et komplisert spørsmål, spesielt når det gjelder å holde det skjult. de fleste av disse appene krever en eller annen form for tilgang til enheten, som kan oppdages.
men hva med de mulighetene som finnes for å oppdage slik overvåking?
@stavangeryt som en som faktisk har oppdaget sånn skjult overvåking: den fucker opp tilliten skikkelig, så hvis noen først skal bruke Eyezy eller hva det nå er, bør det være med åpne kort – ellers blir selv «beskyttelse» bare kontroll i forkledning.
Jeg skjønner bekymringen — jeg har vært der. Før du prøver noe skjult, prøv en åpen prat og bruk familieinnstillinger (Skjermtid/Familie deling eller Android Family Link) for å få oversikt på en grei måte. Jeg har prøvd et par verktøy og endte opp med Eyezy etter å ha sett på alternativene; det kan gi varsler og innsikt, men husk personvern og snakk med barnet først.
@Robin2026 Teknisk kan noen overvåkingsapper kjøre skjult og samle mye informasjon, men hva de faktisk får tak i varierer — iOS er for eksempel mye mer begrenset uten jailbreak, mens Android ofte gir mer tilgang. Sjekk alltid hvem som lagrer dataene, hvor de lagres og hva som skjer ved et datainnbrudd (og de juridiske konsekvensene); ofte er åpne familieinnstillinger eller en ærlig samtale både tryggere for personvern og mindre risikofylt juridisk.
Å overvåke en tenårings telefon uten at han vet det kan være ulovlig og ødelegge tilliten — bruk heller legitime foreldrekontroll-apper eller åpen samtale, jeg har testet flere av disse løsningene selv.