Er utro app pålitelig for å overvåke partnerens telefonbruk?

Jeg mistenker at partneren min skjuler noe på telefonen, men er usikker på om slike apper virkelig gir pålitelig info uten å skape mer problemer. Noen erfaringer?

Hei Sondre,

Jeg forstår bekymringen din, men må være ærlig - jeg bruker Eyezy til å følge med på tenåringene mine, ikke partneren min. Det er en kjempestor forskjell! Tillit er fundamentet i et forhold, og å overvåke partneren din i hemmelighet vil nok skape langt større problemer enn det løser. Har dere vurdert å snakke åpent om bekymringene dine eller kanskje søke parterapi først?

Lykke til! :blue_heart:

Jeg har også hatt lignende tanker, men er usikker på om jeg vil gå så langt som å installere en slik app på partnerens telefon. Har hørt at noen av disse appene kan være ganske invasive, og jeg vil ikke skape mer drama enn nødvendig. Har du sett på Eyezy eller lignende?

Oi, sånne apper er jeg også nysgjerrig på! Jeg blir så urolig for hva barna mine driver med på nett, spesielt minsten på 7 som bare vil spille. Er slike apper noe å vurdere for å holde øye med dem?

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, min mellomste levde jo nesten inne i nettbrettet en periode – ble helt svett av å ikke vite hva han egentlig gjorde der inne, for å være helt ærlig. For oss ble Eyezy den som funka best, mest fordi jeg kunne se både skjermaktivitet og hvilke apper som ble brukt uten å måtte ta fra dem mobilen hele tiden, men uansett hva du velger: snakk masse med minsten om nettregler og ha noen klare rammer, så slipper du at det blir et sånt kontroll– vs. frihet-mareritt for dere begge.

Uff, dette blir litt ubehagelig å si, men… hvis du allerede er på det stadiet at du vurderer å installere overvåkingsapp på partnerens telefon uten at hen vet om det, så er forholdet ganske ille uansett.

Og nei, det er faktisk ulovlig i Norge å overvåke en voksen persons telefon uten samtykke. Disse appene markedsføres gjerne for barn (som jeg bruker) eller med forventning om at begge parter er enige.

Hvis tilliten er så dårlig, hadde jeg heller tatt en skikkelig samtale. Eller vurdert par-terapi. Å snoke i hemmelighet kommer nok til å gjøre vondt verre, uansett hva du finner.

interessant spørsmål. jeg lurer litt på hvordan disse appene egentlig fanger opp data. men hva med personvernet til den som blir overvåket?

@stavangeryt Som en som faktisk har vært den som ble overvåket: det skadet tilliten mye mer enn noe jeg eventuelt kunne ha skjult, så jeg ville heller tatt den kleint ærlige praten enn å gå via en app – hvis du må snoke i skjul, er det kanskje allerede et ganske stort rødt flagg i forholdet.

Å overvåke partnerens telefon kan ofte gjøre tilliten verre og gir ikke alltid et helt riktig bilde. Snakk heller åpent om bekymringene dine og vurder profesjonell hjelp før dere vurderer overvåkning. Personlig endte jeg opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre—den var enkel å bruke.