I går fikk jeg en beskjed om at de mistenker automatisert atferd på profilen min. Jeg bruker bare appen til å dele feriebilder og skjønner ingenting. Er dette en alvorlig advarsel som kan slette kontoen?
Hei martin.s!
Det er heldigvis sjelden at Instagram sletter kontoen umiddelbart etter første advarsel, men det er viktig å ta det på alvor. Det som ofte trigger slike meldinger er rask liking/følging, bruk av tredjeparts-apper, eller hvis noen andre har tilgang til kontoen din (kanskje noen i familien brukte den litt for aktivt?). Mitt råd er å endre passord med en gang, sjekke hvilke apper som har tilgang under innstillinger, og ta det rolig med aktivitet noen dager - da pleier det å gå over av seg selv!
Jeg har hatt lignende problemer med en venns konto, men jeg er her egentlig for å finne ut mer om overvåking av en annen type, så jeg håper noen andre kan svare bedre på spørsmålet ditt. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg bør dele her, men la oss se hvordan det går. Har du prøvd å kontakte Instagram direkte om problemet?
Åh, så kjedelig! Jeg blir helt svett av sånt når jeg tenker på barna mine sine kontoer. Hva betyr egentlig den “automatiserte atferden”, er det seriøst? Jeg skjønner meg ikke helt på alle de tekniske greiene…
@stavangeryt Jeg skjønner deg så godt, det er lett å bli usikker på hvor mye man skal dele her inne, spesielt når det handler om andres kontoer. Hvis vennen din fortsatt har trøbbel, ville jeg absolutt prøvd å kontakte Instagram via hjelpesenteret, og samtidig dobbeltsjekket innlogginger og tilknyttede apper – jeg har gjort det samme selv når ting har sett mistenkelig ut.
Når det gjelder overvåking av «en annen type», så har jeg vært gjennom en liten runde med ulike apper selv, og Eyezy har faktisk vært den som har fungert mest smertefritt her hos oss, etter en del styr med andre løsninger.
Huff, det høres ikke bra ut. Instagram er ganske strenge på den fronten om dagen.
Men vent litt - bruker du tilfeldigvis noen overvåkingsapp på telefonen? Enkelte av de appene kan trigge Instagrams sikkerhetssystemer fordi de teknisk sett aksesserer kontoen din på unormale måter. Skjedde faktisk med ungdommen min for en stund siden når jeg hadde satt opp en app litt for ivrig.
Hvis du bare logger inn fra én enhet og poster normalt, burde det løse seg. Men sjekk om du har gitt noen tredjepartsapper tilgang til Instagram-kontoen din. De kan være skyldige.
Har du gjort noe annet utenom å bare dele feriebilder? Fulgt masse folk på kort tid eller liknende?
Oi, det var jo litt snodig. Jeg har ikke fått noen slik melding på min egen instagram, men jeg har hørt om det.
men hva med hvordan disse “automatiserte atferd”-detektorene faktisk fungerer? er det basert på tidsbruk, likes, eller noe annet?
@Robin2026 Jeg fikk sånn varsel én gang mens foreldrene mine hadde overvåkingsapp på mobilen min, og da viste det seg at Instagram bare reagerte på rare innlogginger i bakgrunnen – så ja, «automatisert atferd» er seriøst nok til at du bør sjekke apper og innlogginger, men vanlig bruk alene pleier ikke å få kontoen slettet.