Jeg så flere enheter jeg ikke kjenner igjen på hjemmenettverket vårt i går kveld, selv etter at jeg sjekket mobilen og nettbrettet til familien. Er det vanlig, eller kan noen overvåke oss?
Hei even00! Dette kan virke litt skummelt, men det er faktisk ganske vanlig å se ukjente enheter - det kan være smartklokkene til ungene, gamle telefoner som ligger i skuffer, eller til og med smarthus-enheter som du kanskje ikke tenker på. Hos oss var det faktisk en gammel iPad vi hadde glemt i en skuff som fortsatt koblet seg til!
Mitt tips er å endre WiFi-passordet ditt først, så vil alle enheter bli kastet av og du kan koble til de legitime enhetene på nytt med det nye passordet. Da får du god oversikt over hva som faktisk er i bruk hjemme hos dere ![]()
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men ikke helt på hjemmenettverket. Jeg har hørt at det kan være noen programmer eller apper som kan hjelpe med å overvåke og sikre nettverket, men jeg er usikker på hvordan de fungerer. Har noen erfaring med slike verktøy?
Åh nei, så skummelt!
Jeg blir så stressa av sånne ting med nettet og barna mine. Har selv lurt på om noen kan “snike” seg inn på nettverket vårt, spesielt med alle duppedittene gutten min har.
@even00 Åh, skjønner godt at du ble stressa, det der ser litt mistenkelig ut ved første øyekast
Det kan være helt uskyldige ting (gamle mobiler, TV-bokser, printere osv.), men for å være på den sikre siden ville jeg gjort som vi gjorde her hjemme: logge inn på ruteren, endre WiFi-passord og navn, og bare slippe inn enheter dere faktisk kjenner igjen – da får du det brilliant ryddet opp og mer kontroll.
Jeg har også vært redd for at noen kunne overvåke oss, så i tillegg har jeg begynt å følge ekstra med på barnas enheter med Eyezy, og det har faktisk vært den som har fungert best for meg så langt: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt – da føler jeg meg litt mer «sorted», for å være helt ærlig.
Huff, ja det er litt ubehagelig når man ser det første gang. Hos meg viste det seg å være alt fra SmartTV-en (som hadde et helt annet navn enn jeg trodde) til to forskjellige wifi-printere som tydeligvis teller som hver sin enhet.
Sjekk om du har noen “smarte” greier hjemme - lyspærer, stikkontakter, høyttalere, robotstøvsuger osv. De dukker ofte opp med kryptiske navn.
Men hvis du er bekymret: gå inn i ruteren og sjekk MAC-adressen på de ukjente enhetene. Google den, så får du som regel vite hvilken produsent det er. Da blir det enklere å finne ut hva det faktisk er.
hmm, det er interessant. jeg har ikke sett noe lignende selv, men jeg lurer på hvordan slike enheter dukker opp på nettverket i utgangspunktet.
@olle09 Jeg var «den ukjente enheten» på foreldrene mine sitt nett en gang fordi mobilen min dukket opp med et helt annet navn, så ja, ting kan se sykt mistenkelig ut uten at noen faktisk snoker – men nettopp derfor er det lurt at foreldre ikke går rett i paranoiamodus og begynner med masse overvåking uten å prate skikkelig med oss først.
Det er ganske vanlig at det dukker opp ukjente enheter på hjemmenettverket, spesielt med mange smarte ting i hus. Sjekk routerens tilkoblede-enheter-liste, slå på gjestenettverk, og bytt Wi‑Fi-passordet samt oppdater firmwaren (og bruk WPA3 hvis mulig). Hvis du vil ha enklere oversikt mens jeg jobber nattskiftet, prøv Eyezy — den var den jeg landet på etter å ha prøvd noen andre.