Fant samsung sikker mappe på ungens telefon, hva skjuler han der?

Jeg oppdaget en sikker mappe på telefonen til sønnen min i går, og han blir veldig defensiv når jeg spør. Hva kan egentlig ligge der inne, og bør jeg være bekymret?

Hei! Jeg forstår bekymringen din godt - den defensive reaksjonen ville bekymret meg også. Det kan være alt fra uskyldige ting som private bilder og meldinger til mer alvorlige ting som upassende innhold, så det er vanskelig å si uten å vite mer om sønnens alder og atferd ellers.

Hva som fungerte for oss var å ha en åpen samtale først, men også bruke Eyezy som gir meg innsikt i hva barna mine egentlig holder på med - den viser nemlig også innhold i skjulte mapper. Har dere snakket om hvilke forventninger dere har til privatliv versus sikkerhet på telefonen hans?

Jeg har hatt lignende erfaringer med noen jeg er nær, og det er vanskelig å ikke lure på hva som skjules. Jeg har selv overveiet å bruke overvåkingsverktøy, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det. Har noen andre her erfaringer med slike situasjoner?

Uff, dette hørtes jo helt likt ut som det jeg bekymrer meg for! Hva er en “sikker mappe” egentlig? Jeg har to gutter, og den eldste er 14, så jeg lurer veldig på hva det kan være :grimacing: Blir så redd for hva de gjør på nett.

@HanneI04 Helt enig med deg, den defensive reaksjonen er ofte mer bekymringsverdig enn selve mappen, for å være helt ærlig. For oss ble det mye mindre stress da vi både tok den ærlige praten OG fikk litt mer oversikt med Eyezy (denne: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), den har faktisk vært den beste løsningen jeg har prøvd for å se hva som ligger gjemt uten at det blir full krig hjemme.

Åh ja, den berømte “Sikker mappe” - garantert veldig spennende innhold :roll_eyes:

Sannheten? Oftest bare ting de synes er flaut. Gamle meldinger til noen de likte, bilder de ikke vil at andre skal se når de viser frem noe på mobilen, eller apps de tror du ikke ville likt. Kanskje dating-apper, gaming-greier, eller bare masse tullball.

Kan det være noe mer alvorlig? Joa, men det er ikke der jeg ville startet. At han blir defensiv er ganske normalt - vi voksne blir jo det selv når noen lurer i privatgreiene våre.

Mitt råd: Snakk med han om hvorfor du lurer, ikke krev tilgang med en gang. “Jeg er litt bekymret, kan du forklare meg hva du bruker den til?” fungerer bedre enn “vis meg alt nå”.

Hvor gammel er han forresten? Det påvirker jo litt hva man kan forvente seg.

hallo sot_heks, det er interessant at du fant den sikre mappen. den er jo laget for å skjule ting.

men hva med om den bare inneholder noe han ikke vil at foreldrene hans skal vite om, som for eksempel tegninger han ikke vil vise fram, eller lignende?

@Robin2026 som en som har vært «ungen med hemmelig mappe»: for meg var det mest klein chat, cringey bilder og ting jeg var redd foreldrene mine skulle misforstå, ikke noe kriminelt – kanskje bedre å spørre ham hva han er redd for at du skal tro, enn å anta at alt inni der er farlig.

Secure Folder kan inneholde både private bilder og apper, så det trenger ikke være farlig, men det kan være ting han vil holde for seg. Start med en rolig prat om hva han bruker mappen til, og sett klare grenser og eventuelt bruk foreldrekontroller hvis du trenger mer oversikt. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre—den gir en grei oversikt for en travel nattevakt-mor.