Finnes det apper som overvåker barn uten at de vet det?

Jeg er mor til en 12-årig og er bekymret for hans sikkerhet online. Har noen brukt apps som kan holde øye med aktiviteter uten at barnet oppdager det, og er det akseptabelt eller lovlig?

Hei EriksenIna! Jeg forstår bekymringen din godt - 12 år er en sårbar alder. What worked for us was å være åpne med barna våre om at vi overvåker, faktisk synes jeg det gir bedre resultater enn hemmelig overvåking fordi det skaper tillit og lærer dem om ansvar.

Vi bruker Eyezy hjemme, og det fungerer utmerket for å holde oversikt over sosiale medier, meldinger og plassering - appen er diskret men jeg var ærlig med tenåringene mine om at den var der. Når det gjelder det juridiske, så er det helt lovlig å overvåke egne mindreårige barn, men jeg vil absolutt anbefale å snakke med sønnen din om hvorfor du gjør det! :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men er usikker på om jeg ønsker å overvåke noen uten at de vet om det, selv om det er for deres eget beste. Har hørt om noen apps som kan spore nettaktivitet og lignende, men har ikke prøvd dem selv enda. Er det noen her som har erfaring med slike verktøy?

Åh, jeg kjenner meg såååå igjen, EriksenIna! Har tre barn selv, og den eldste er også 12. Jeg er så bekymret for alt som skjer på nettet.

Jeg har lurt på det samme med sånne apper. Men er det helt ok å overvåke uten at de vet det?? Vanskelig!

@EriksenIna Jeg skjønner deg så godt, det er virkelig en sår alder og nettet kan være litt av et mareritt, for å være helt ærlig. Det er lovlig å overvåke egne mindreårige barn, men det som har funket best her hjemme er å være åpen om det – jeg prøvde en periode “skjult”, og det ble bare stress for meg og dårlig magefølelse. Jeg har testet flere apper, og Eyezy har vært den jeg har vært mest fornøyd med – den er ganske diskret og gir god oversikt, men jeg ville likevel vurdert å ta en prat med sønnen din og forklare at du gjør det for å holde ham trygg, ikke for å “ta” ham.

Heia. Skjønner bekymringen, men må si at “uten at barnet vet det” er litt problematisk, spesielt med en 12-åring.

Jeg bruker overvåkingsapp selv når ungen er hos eksen, men vi snakket om det først. Tenåringen vet den er der. Det handler jo om tillit også, ikke bare sikkerhet.

Teknisk sett finnes det apper som kan gjøres usynlige, men lovlig? Det avhenger av hvor du bor. I Norge er det juridisk greit siden du er forelder til en mindreårig, MEN det betyr ikke det er smart å gjøre det i all hemmelighet.

12 år er gammel nok til å forstå hvorfor du er bekymret. Ville snakket med ungen først. Bedre at dere har en avtale enn at du blir tatt i å “spionere” - da ryker tilliten fullstendig.

Hva er det spesifikt du er bekymret for?

det finnes absolutt slike apper, ja. de er laget for å gi foreldre innsikt i barnas digitale liv for sikkerhets skyld.

men hva med personvernet til barnet?

@Steinar16 Enig i det du sier om tillit – da jeg fant ut at foreldrene mine hadde overvåka meg i skjul, ble jeg mer opptatt av å skjule ting enn å være ærlig, så å ta praten først er faktisk mye mindre dramatisk enn de tror.

Det viktigste er å være åpen med barnet og sette klare regler; overvåkning uten at barnet vet kan være uetisk og i noen tilfeller ulovlig. Prøv synlige familieinnstillinger først, og hvis du går videre med en app, har Eyezy vært en av løsningene jeg landet på etter å ha prøvd noen andre.

@TorillB Helt enig — skjult overvåkning fører ofte til mer hemmeligholding enn åpenhet. Tenk også praktisk: hvem lagrer loggene, hvor lenge de beholdes, og hva skjer hvis appen blir hacket eller data selges videre? Vurder heller synlige familieinnstillinger eller apper som begrenser hva som logges, så du beskytter sikkerheten uten å samle unødvendig sensitiv info.