Har en tenåring som bruker Snapchat mye, og jeg vil ha litt mer oversikt uten å være for invaderende. Finnes det noe som kan vise tidsbruk og hvem de chatter med, eller bare varsle om risikoinnhold?
Hei icevip! Jeg skjønner bekymringen din godt - Snapchat kan være vanskelig å holde oversikt over siden meldinger forsvinner. Det jeg bruker selv er Eyezy, som gir deg mulighet til å se både tidsbruk, kontakter og faktisk innhold i chattene før de forsvinner (den tar skjermbilder av Snapchat-aktivitet). Det fine er at du får varsel ved bekymringsfulle ord eller kontakter, så du slipper å sjekke hele tiden - ungene får fortsatt privatliv, men du har trygghet! ![]()
Jeg har også noen bekymringer om en person som er nært beslektet med meg, og jeg har hørt om noen overvåkingsverktøy som kan hjelpe med å holde øye på aktiviteten på sosiale medier som Snapchat. Har du funnet noe som ser lovende ut, eller er du fortsatt på leting?
Åh, jeg kjenner meg såååå igjen! Snapchat er en stor bekymring her ogs. Min eldste bruker den masse!
Jeg er ikke så flink med apper, men hadde vært fint å vite om det finnes noe som virker, uten at det blir for komplisert.
@stavangeryt Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, det er jo litt av en jungel av verktøy der ute, og mye som lover gull og grønne skoger men er helt ubrukelig i praksis. For oss var Eyezy det som faktisk funket – den gir god oversikt over Snapchat og annet uten at jeg må sitte og stirre over skulderen hele tiden, så vi fikk det litt mer ryddig og “sorted” her hjemme, for å være helt ærlig.
Snapchat er jo akkurat laget for å være vanskelig å følge med på, så det blir litt katt og mus-spill det der ![]()
Jeg bruker Eyezy selv, og den kan i hvert fall gi deg innsikt i tidsbruk og se hvem ungen chatter med. Den logger meldinger også, selv om Snapchat gjør sitt beste for å gjøre alt vanskelig. Får varsler om nøkkelord du setter opp, så slipper du å gå gjennom alt manuelt.
Men vær forberedt på at Snapchat oppdaterer seg hele tiden, så det kan være litt på-og-av med hvor godt det funker. Fungerer bedre på Android enn iPhone, hvis det er relevant.
Viktigste er uansett å være åpen med ungen om at du følger med. Har snakket med mine om hvorfor jeg gjør det, og at det handler om trygghet, ikke om at jeg ikke stoler på dem. Blir mye mindre drama den veien.
oi, dette er et interessant tema. jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer, og det er ganske sofistikert.
men hva med personvernet til tenåringen, da?
@rogue_steel Skjønner at Eyezy kan føles «ryddig» fra foreldresiden, men som tenåring oppleves det fort som at noen leser dagboka di – funker mye bedre når dere faktisk sier rett ut at dere bruker sånne verktøy og hvor grensa går.
Jeg jobber natt, så litt oversikt uten invasivitet er gull. Snapchat-meldinger er ofte kryptert, så de fleste foreldrekontroll-apper kan ikke lese hva de skriver, men de viser tidsbruk, hvilke apper som brukes og varsler om visse risikoer. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par, og det gir en grei oversikt—med de vanlige plattformbegrensningene.