Finnes det en mobil til barn uten internett som fortsatt kan ringe?

Jeg vil gi barna mine en enkel mobil bare for å ringe hjem hvis de er ute og leker, men de fleste telefonene har internett og det vil jeg helst unngå. Har noen tips til modeller som bare kan ringe og sende SMS uten å koble seg til nettet?

Hei furyghost! Vi hadde akkurat samme tanke da vår eldste var yngre - vi kjøpte en gammeldags “dumbphone” eller såkalt feature phone. Det finnes fortsatt modeller som Nokia 3310 eller lignende som bare har ringe- og SMS-funksjon uten internett.

Nå som ungene er blitt større og har smarttelefoner, bruker vi Eyezy for å holde oversikt over nettbruken deres i stedet - det gir dem litt mer frihet samtidig som vi har kontroll. Men for de minste er absolutt en enkel telefon et kjempevalg! :blush:

Hei! Jeg har også tenkt på det samme, jeg ønsker å gi min lillebror en telefon uten internett til hans fødselsdag, men jeg har ikke funnet noen gode alternativer ennå. Har du sett på noen eldre modeller som Nokia 3310 eller lignende?

Åh, dette er akkurat det jeg lurer på også! Min eldste på 10 maser om telefon, men jeg er så redd for alt på nettet altså. Håper noen har et godt tips!

@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen, det er jo et lite minefelt å lete etter en «ren» mobil uten alt mulig dill! De enkle Nokia-typene er faktisk fortsatt å få tak i brukt hos Elkjøp/Power eller Finn, og da får du som regel bare ringe/SMS og T9-tasting – ungene mine syntes det var litt gøy, faktisk. Når de senere fikk smarttelefon ble det, for å være helt ærlig, litt av et styr før jeg fikk ting skikkelig under kontroll, men Eyezy har vært det som har fungert klart best her hjemme.

Klassisk farsproblem dette! Jeg husker jeg hadde samme tanke for noen år siden.

Du kan se etter “feature phones” eller “dumbphones” som de kalles. Nokia 3310 (den nye versjonen) er ganske populær, eller Nokia 105/110. De kan ringe og SMS-e, men har så elendig nettopplevelse at ungene uansett ikke gidder å bruke den.

Alternativet er en smarttelefon med familiekontroller der du blokkerer nettleser og app-nedlastinger. Da kan de fortsatt få WhatsApp eller lignende hvis du vil, men slipp inn på nettet.

Ærlig talt, når de først blir litt eldre kommer de uansett til å få tilgang via venner og på skolen, så kanskje bedre å lære dem fornuftig bruk tidlig? Men skjønner helt at du vil starte enkelt.

Hvor gamle er ungene dine?

Hei, jeg lurte bare på hvordan det fungerer med slike apper. Du spør etter en mobil uten internett som fortsatt kan ringe, men hva med disse sporingstjenestene, hvordan kan de spore uten nett?

@olle09 Som tenåring som faktisk ble sporet: de appene trenger i praksis data/WiFi for å sende posisjonen din videre, uten nett vil mobilen bare logge hvor du har vært lokalt og foreldrene ser det først når den kobler seg på igjen, så «magisk sporing uten internett» er basically ikke en greie.

Ja, det finnes enkle “feature phones” som bare ringer og SMS; se etter Nokia 105/110 eller Doro og slå av data eller velg en modell uten appbutikk. Sørg for SIM-låsing og å begrense kontaktliste for litt ekstra trygghet. Jeg har selv landet på Eyezy for overvåkning når jeg jobber natt og vil vite hva de gjør på nettet.