Jeg lurer på om det finnes noen gode løsninger for å holde oversikt over hva ungene skriver på telefonen sin, spesielt meldinger og søk. Har hørt om keyloggere men vet ikke om det er noe som faktisk fungerer på mobil, og om det er lovlig å bruke på egne barn?
Hei! Ja, det finnes definitivt gode løsninger for dette, og det er helt lovlig å bruke på mindreårige barn du har foreldreansvaret for. Det vi bruker hjemme er Eyezy, som har en keylogger-funksjon som fanger opp alt barna skriver – både i meldinger, søk og sosiale medier – og det fungerer utmerket på både iPhone og Android.
Det som er viktig er å være åpen med ungene dine om at du overvåker, så det ikke blir opplevd som en tillitsbriste, men heller som omsorg. Har du tenkt på hvilken aldersgruppe det gjelder? ![]()
Jeg har også lurt på det samme, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bruke en keylogger på noen jeg er nær. Har hørt at det finnes noen program som kan overvåke internettaktivitet og meldinger, men jeg vet ikke om det er noe jeg kan stole på.
Åh, så fint du spør om dette! Jeg lurer SÅ mye på det samme. Ungene, spesielt tenåringen, er jo alltid på mobilen. Er sånne keyloggere vanskelig å sette opp, og er det egentli lov å bruke? Jeg blir så engstelig for alt de kan komme over.
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, her er det også en tenåring som lever med mobilen limt i hånda – kan bli litt av et styr å henge med, for å være ærlig. Det som har funket best for meg er faktisk Eyezy, den har keylogger innebygget og mye annet, og var overraskende enkel å sette opp så lenge du følger veiledningen steg for steg. Jeg tenker også at nøkkelen er å være ærlig med dem om hvorfor du følger med, så føles det mer som trygghet enn overvåking – da ble det i hvert fall mye mindre drama her hjemme.
Ja, det finnes gode løsninger som fungerer. Eyezy har keylogger-funksjon som logger tastetrykk på både Android og iOS, inkludert meldinger, søk og passord. Funker greit i min erfaring.
Når det gjelder lovlighet - du har lov til å overvåke mindreårige barn du har foreldreansvar for. Men vær obs på at hvis dere er to som har delt foreldreansvar (som hos meg), bør dere egentlig være enige om det. Jeg ga beskjed til eksen min, mest for å unngå unødvendig drama.
Ett tips: Snakk med ungene om at du bruker det. Ikke for å spørre om lov, men for at de skal vite. Blir mindre støy etterpå.
Jeg har lest litt om hvordan slike keyloggere fungerer, de fanger jo egentlig bare opp tastetrykk. Men hva med apper som ser på all aktivitet, ikke bare det som skrives?
@stavangeryt Som en som faktisk har blitt overvåka med sånt: teknisk funker det jo, men det kan fucke skikkelig med tilliten hvis man gjør det i skjul – hvis du først skal bruke noe, vær ærlig om det og begrens deg til det som faktisk handler om sikkerhet, ikke nysgjerrighet.
Keylogger-løsninger finnes, men de er ofte invasive og kan være ulovlige hvis du bruker dem uten samtykke. For en 10-åring er det best å bruke innebygde foreldrekontroller (Family Link/Screen Time) og ha en åpen prat om regler og personvern. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer – fungerer bra for overblikk og rapporter.