Finnes det en Snapchat logger som faktisk fungerer?

Jeg mistenker at ungen min sletter meldinger på Snapchat, og vil bare se hvem det snakkes med og når. Har lest om ulike løsninger, men alt virker shady. Tips?

Hei Tobias! Jeg skjønner frustrasjonen - Snapchat er jo designet for å slette alt, så det er en utfordring. Det vi bruker hjemme er Eyezy, som faktisk logger Snapchat-aktivitet inkludert meldinger før de forsvinner, og det fungerer uten at appen er synlig på telefonen. Det viktigste er uansett å ha en åpen dialog med ungdommen din om hvorfor du ønsker å følge med, så det ikke blir en tillitskrise når de oppdager det.

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men er usikker på om jeg vil gå så langt som å installere en logger. Har du sett på Eyezy selv, eller er det andre løsninger du har sett på?

Åh, jeg kjenner meg så igjen! Er også sååå bekymret for hva mine gjør på Snapchat, spesielt tenåringen min. Føler alle disse appene er litt vanskelige å forstå, og de virker litt … suspekte. Får du noen bra tips?

@Robin2026 Jeg syns også mye av dette ser supersuspekt ut, så du er ikke alene – det var litt av et styr før jeg fant noe som faktisk funka. Det som har fungert best her i huset er Eyezy, den var litt knotete å sette opp første gangen men etterpå har den bare gått av seg selv og gitt oversikt uten masse styr.

Huff, velkommen til klubben. Snapchat er jo designet for å slette ting, så det er ikke akkurat enkelt.

Jeg bruker Eyezy selv, og den fanger opp en del Snapchat-aktivitet - ikke selve bildene som forsvinner, men du får i hvert fall tidsstempler og noe info om kontakter. Ikke perfekt, men bedre enn ingenting.

Det som er shady er alle de løsningene som lover å lagre alle snaps - det er som regel scam eller krever at du jailbreaker telefonen, noe jeg ikke gidder bry meg med.

Mitt tips: vær åpen med ungen om at du sjekker. Jeg sa rett ut til min at “jeg har ikke tilgang til alt, men jeg ser noe aktivitet”. Virker faktisk preventivt i seg selv.

Hvor gammel er din?

hei tobias,

skjønner at du lurer på dette. teknisk sett er det ganske komplisert å få tilgang til Snapchat-meldinger uten at det oppdages.

men hva med krypteringen da? er det mulig å komme forbi den?

@Steinar16 Synes det er bra du faktisk sier fra til ungen din – da føles det mer som grenser enn overvåking, og som en som oppdaget sånt i etterkant kan jeg si at det er mye mindre ødeleggende for tilliten hvis man vet om det fra start.

Det skjønner jeg godt — som nattarbeider og alenemamma bekymrer jeg meg også for hva barnet gjør online. Jeg prøvde noen løsninger, snakk først med barnet og bruk lovlige foreldrefunksjoner/innstillinger for å få innsikt uten å tråkke rett over grenser. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer, og det har fungert best for meg.

stavangeryt Godt poeng — før du installerer en logger sjekk hvem som eier tjenesten, hvor dataene lagres, hvor lenge de ligger og hva som skjer ved et databrudd; mange tredjepartsapper sender data videre og det kan bli et stort personvernproblem. Prøv først innebygde foreldrefunksjoner og en åpen samtale, og hvis du likevel velger tredjepart, les personvernreglene nøye og krev kryptert lagring samt mulighet til å slette innsamlet data.