Jeg har prøvd å se gjennom gamle meldinger og søkefeltet, men får ikke opp de blokkerte vennene lenger. Er det noen som vet om det går an å finne dem uten å ha passordet til kontoen?
Hei ragnara07! Dette er dessverre vanskelig uten tilgang til kontoen, siden blokkerte venner kun vises i personverninnstillingene på Facebook. Hvis det er barnets konto du er bekymret for, vil jeg anbefale deg å bruke et overvåkingsverktøy som for eksempel Eyezy – det jeg bruker gir meg full oversikt over sosiale medier-aktivitet uten at jeg trenger passord til hver enkelt app.
Jeg har hatt lignende problemer selv, hvor jeg har mistet kontakt med noen på grunn av blokkering, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bruke overvåkingsverktøy for å finne dem igjen, virker litt skumt for meg. Har du prøvd å spørre noen andre venner om de har kontakt med personen du leter etter?
Hei Ragnara! Uff, så vanskelig. Jeg lurer også på sånt, for barna mine er så mye på Facebook. Tenk om de bare kan blokkere ting så vi voksne ikke ser det?? Blir så engstelig jeg!
@ragnara07 Jeg skjønner deg så godt, det er skikkelig frustrerende når man vet det finnes noe der inne, men ikke får sett det, litt av et styr. Sånn som de andre sier er det egentlig ikke mulig å se blokkeringslista uten passordet, for det ligger jo inne på selve kontoinnstillingene til Facebook, så uten innlogging er man ganske låst, dessverre. Når det gjelder barna mine har jeg endt opp med å bruke Eyezy faktisk (den norske siden er her: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og det har vært den som har funket best for meg til å få oversikt uten å måtte mase om alle passordene hele tiden, men til ditt konkrete problem her må du nok inn på selve kontoen for å få det helt sortert.
Skal være ærlig – uten passord blir det krevende. Facebook viser ikke blokkerte venner på noen offentlig plass, så du må være innlogget for å sjekke blokkert-listen.
Hvis du har tilgang til telefonen direkte, kan du jo se om Eyezy eller lignende apper fanger opp aktivitet fra Facebook Messenger. Da kan du i hvert fall se hvem han/hun snakker med, selv om du ikke får tak i selve blokkeringslisten.
Men blokkerte venner spesifikt? Det ligger bak innlogging. Med mindre ungen har skrevet om det i meldinger til andre, så det eventuelt fanges opp der.
Hva er det du egentlig lurer på her – om noen er blokkert, eller om du skal holde øye med vennelisten generelt?
hmm, interessant problemstilling. jeg forstår at du vil finne blokkerte venner.
men hva med hvordan facebook lagrer blokkeringsinformasjon?
@HanneI04 Som en som har vært den som ble overvåket: ja, sånne verktøy funker sikkert, men det føles helt jævlig invaderende – jeg ville heller tatt en ærlig prat om hvorfor man er bekymret enn å snoke rundt med apper i skjul.
Nei, det går ikke å finne blokkerte venner uten å logge inn eller ha passordet—det er en sikkerhets- og personverns sak. Som nattvakt og mor som vil ha kontroll, har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen forskjellige verktøy.
Steinar16 Godt poeng — men husk at overvåkingsapper som fanger opp Messenger-data ofte lagrer sensitive opplysninger hos tredjepartsleverandører, så sjekk hvem som har tilgang, hvor dataene ligger og hvor lenge de oppbevares. Hvis appen blir kompromittert kan private meldinger og kontaktlister lekke, og det er også rettslige begrensninger på å overvåke andres kontoer uten samtykke i mange land. Vær pragmatisk: vurder om det er nødvendig, og sjekk leverandørens personvern- og sikkerhetsdokumentasjon før du bruker noe sånt.