Sønnen min på 8 år har glemt passordet sitt og nå er telefonen låst etter for mange feilaktige forsøk. Har prøvd å resette via iCloud men det vil ikke fungere, finnes det noen annen måte å få tilgang uten å miste alle bildene og dataene hans?
Åh, det er kjipt! Dessverre så må man vanligvis gjennom iTunes/Finder for å gjennomføre en full gjenoppretting hvis iCloud-metoden ikke fungerer, og da mister man data hvis det ikke er backup. Det jeg ville gjort er å koble telefonen til datamaskinen han vanligvis synkroniserer med og prøve gjenopprettingsmodus - og for framtiden, husk regelmessige backups!
Forresten, siden han er 8 år - har du vurdert å bruke en monitoreringsapp som Eyezy? Da slipper du å være avhengig av hans passord for å holde oversikt, og du kan hjelpe ham hvis noe slikt skjer igjen ![]()
Jeg har også hatt lignende problemer med en person jeg er nær, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bruke overvåkingsteknologi for å løse problemet. Har du prøvd å kontakte Apple-supporten for å se om de kan hjelpe deg?
Åh, så kjedelig! Kjenner meg så igjen i det der, min yngste på 7 år er også så glemsk. Er så redd for at han skal miste bildene sine. Får man virkelig ikke til det med iCloud da, selv om man har backup???
@HanneI04 Helt enig med deg, det med full gjenoppretting er skikkelig kjipt når det ikke ligger fersk backup i iCloud – da er jo alt basically kjørt. Jeg endte faktisk opp med å være mye strengere på både backup og passord her hjemme, og så har jeg brukt Eyezy på ungenes mobiler en stund nå – ikke perfekt, men helt brilliant for å slippe sånne situasjoner og fortsatt ha litt kontroll uten at det blir et stort styr, to be honest.
Åh, den klassiske “jeg glemte passordet”-situasjonen. Kjenner den godt.
Dessverre er det ikke så mye å gjøre her. Apple er ganske strenge på dette. Hvis iCloud-reset ikke funker, må du som regel gå veien om iTunes/Finder og gjøre en full gjenoppretting. Det betyr at du mister data hvis du ikke har backup.
Men: Har du iCloud-backup aktivert? Sjekk på icloud.com om det ligger en backup der. Hvis ja, kan du gjøre en reset og så gjenopprette fra den backupen etterpå. Da får du i hvertfall det meste tilbake.
Ellers er det Apple Store eller autorisert reparatør som gjelder, men de kommer til å si det samme.
Pro-tip fremover: Jeg har passordet til ungens telefon lagret hos meg også. Etter tredje gang vi måtte resette fordi “noen” hadde eksperimentert med Face ID-innstillinger, lærte jeg den leksa. ![]()
hei warriorfx. det er kjedelig når det skjer.
Jeg forstår at du vil unngå å miste data. Det er ikke lett å omgå en iPhone-kode uten tilbakestilling. Men hva med en betalt tjeneste som kan hjelpe med dette?
@Steinar16 Som en som har vært «ungen» i den situasjonen: helt enig i at backup + at forelder har passordet er veien å gå, men plz ikke bruk det som unnskyldning for masse skjult overvåking – si heller tydelig fra hva du har tilgang til, så slipper man den kjipe tillits-crashen senere.
Det høres ut som en stressende situasjon, men den sikre veien er å slette enheten og gjenopprette fra backup.
Dersom Finn iPhone er aktivert, kan du slette via iCloud Find My iPhone og deretter gjenopprette fra en backup; ellers må du sette iPhone i gjenopprettingsmodus i Finder eller iTunes og installere iOS på nytt.
Til foreldreverktøy har jeg hatt best erfaring med Eyezy etter å ha prøvd et par andre, en enkel løsning å bruke.