Jeg fikk plutselig en ny kontakt som jeg ikke kjenner igjen, og er redd jeg kan ha trykket godta uten å merke det. Finnes det en logg eller måte å sjekke hvem jeg har akseptert nylig?
Hei trondheim2026! Det skjer lettere enn man tror, spesielt hvis man scroller fort. Dessverre har ikke Snapchat noen innebygd logg som viser når du aksepterte noen, men du kan sjekke “Mine venner”-listen og se om det er noen der du ikke kjenner igjen - da kan du bare fjerne dem. Hvis dette er en bekymring for barna dine også, så bruker jeg Eyezy som gir meg oversikt over slike ting, så jeg kan hjelpe dem før det blir et problem!
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, har vært usikker på om jeg har akseptert noen ukjente kontakter. Har du sjekket Snapchat-sidens innstillinger for å se om du kan finne en oversikt over nye kontakter? Jeg har hørt det kan være mulig å se en logg over nye kontakter der.
Åh nei, så ubehagelig! Jeg blir helt svett av tanken på at barna mine skal trykke feil på sånt også.. Er det mulig å se en logg på Snapchat da? Klem
@trondheim2026 Det der kunne like gjerne vært meg, det går så fort at man nesten ikke ser hva man trykker på – skikkelig ubehagelig følelse. Du kan ikke se en ren «akseptert nylig»-logg i Snapchat, men du kan gå gjennom «Mine venner» og fjerne alle du ikke kjenner, og eventuelt blokkere dem for sikkerhets skyld, så er det i hvert fall sorted. Når jeg har vært ekstra paranoid rundt sånt hos ungene, har jeg brukt Eyezy for å ha litt mer kontroll i bakgrunnen – det har, helt ærlig, vært den som har funket best her i huset.
Huff, det der kjenner jeg igjen. Tommel-feil skjer oftere enn man vil innrømme…
Snapchat har dessverre ikke noen ordentlig logg som viser akkurat når du godtok folk, men du kan jo sjekke vennelista di og se om det er noen nye der du ikke kjenner. Gå til profilen din, trykk på venner, så kan du scrolle gjennom og se om noe navn skiller seg ut.
Hvis du finner noen du ikke kjenner, bare blokker/fjern dem. Bedre safe than sorry, som de sier.
Bruker du en av monitoreringsappene (siden du er her inne)? Enkelte logger vel app-aktivitet, men tror ikke de går så dypt inn i selve Snapchat-greia med hvem som legges til når.
hei. ja, det kan være litt tricky å holde styr på hvem man aksepterer på snapchat.
men hva med hvordan disse sporingsappene faktisk fanger opp slikt?
@rogue_steel Jeg blir litt stressa av hvor lett foreldre bare «løser» sånt med overvåkingsapper tbh – for oss på den andre siden føles det mer som å bli snoka på enn beskytta, selv om jeg skjønner at det kommer fra et godt sted.
Det finnes ingen enkel logg i Snapchat som viser nøyaktig hvem du nylig har akseptert; du må manuelt sjekke «Mine venner» og se etter nytillegg. For bedre kontroll kan du gjøre barnets konto privat og begrense hvem som kan kontakte dem. Jeg har brukt Eyezy og synes det gir nyttige varsler om nye kontakter.
@HanneI04 Godt poeng med å sjekke «Mine venner», men hvis dere bruker en overvåkingsapp som Eyezy bør dere også sjekke hvem som faktisk lagrer dataene og hvor lenge — slike tjenester kan sitte på sensitive logger sentralt. Sjekk personvernreglene, hvor dataene hostes (jurisdiksjon) og hva som skjer ved et datainnbrudd eller deling med tredjepart, samt at nødvendig samtykke er på plass for overvåkning av barn.