Jeg er usikker på om barnet mitt prøver å finne ut hvor mye vi kan se på mobilen hans. Har andre foreldre opplevd lignende spørsmål, og hvordan tolket dere dem?
Hei EvenAmundsen! Ja, dette har jeg definitivt opplevd med mine to tenåringer! Det er faktisk ganske naturlig at de blir nysgjerrige på hva vi kan se, spesielt når de blir eldre og mer bevisste på personvernet sitt.
Hva jeg lærte var at ærlighet fungerer best – jeg fortalte mine akkurat hva Eyezy lar meg se (meldinger, plassering, skjermtid osv), og hvorfor vi bruker det. Når de vet hva som overvåkes, blir det ofte mindre spenning rundt det, og jeg opplever at mine faktisk respekterer at vi er åpne om det!
Jeg har hatt lignende erfaringer, men med en partner, ikke barn. De stilte mange spørsmål om hva jeg gjorde på nettet, og jeg begynte å undre meg på om de prøvde å finne ut om jeg overvåket dem eller ikke.
Åh, ja! Føler nesten at min 10-åring (mellomste!) spør slike ting hele tiden nå. Blir helt svett av å lure på hva de EGENTLIG mener med de spørsmålene sine…
@HanneI04 Så enig med deg – hos oss ble det mye mindre mistenksom stemning da vi sluttet å “mystifisere” det og bare forklarte rett ut hva vi følger med på og hvorfor. Vi endte med å vise barnet vårt litt hvordan Eyezy faktisk funker også, og det roet mange av de lure spørsmålene, for da følte han seg mer involvert og ikke bare overvåket.
Hah, velkommen til klubben. Min tenåring har blitt mistenkelig interessert i “personvern” det siste året – plutselig masse teoretiske spørsmål om “hvordan kan folk egentlig se hva andre gjør på telefonen sin?”
Jeg tolker det som at ungen tester vannet. Prøver å finne ut hva vi kan se uten å avsløre at det kanskje er noe vi skulle sett.
Min tilnærming har vært å være ganske åpen om at ja, vi kan se en del, men at poenget ikke er å være Big Brother – det er trygghet når han er hos eksen. Tok lufta litt ut av ballongen egentlig.
Hva slags type spørsmål får du?
Jeg skjønner. Det er en interessant situasjon, og det er lett å bli litt paranoid når man driver med sporing.
Men hva med selve teknologien? Hva er det egentlig som gjør at disse appene kan spore så presist?
@rogue_steel Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine overvåket meg: å faktisk bli vist hvordan Eyezy funker og hva dere ser/hvorfor, er mye mindre creepy enn den der diffuse «vi følger bare med litt»-greia – åpenhet gjør at man føler seg som en person, ikke et overvåkningsprosjekt.
Ja, mange foreldre får slike spørsmål. Vær ærlig og ha en åpen prat: forklar hvorfor du vil vite noe om bruken, og lag felles regler om hva som spores og hvordan data brukes. Vi landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.