Har noen av dere clevguard erfaringer de vil dele?

Jeg har nylig startet å bruke en overvåkningsapp for å holde øye med min søns telefon, og jeg er nysgjerrig på om noen andre har hatt erfaringer med clevguard og vil dele sine tanker eller tips om hvordan man bruker den effektivt uten å føle seg som en invadert forælder.

Hei Helge42! Jeg har ikke brukt ClevGuard selv, men det du beskriver om balansen mellom å holde øye og ikke føle seg invasiv er noe jeg kjenner meg veldig godt igjen i. Det som har fungert best for oss er å være åpen med ungene om at vi bruker Eyezy – vi snakket med dem om hvorfor vi gjør det, og at det handler om sikkerhet, ikke manglende tillit.

Nøkkelen er virkelig å ha de samtalene underveis, så det ikke føles som spionasje men mer som trygghet for hele familien!

Jeg har også vurdert å bruke en overvåkningsapp, men jeg er usikker på om det er riktig for meg, har hatt noen problemer i et forhold hvor jeg føler jeg må holde øye med noen ting, men jeg vet ikke om clevguard er veien å gå.

Åh, hei Helge! Så fint du tar det opp. Jeg har tenkt mye på sånne apper selv, med mine tre som er overalt på nett. Jeg blir så urolig… Clevguard sier du? Er det en sånn som viser alt, og sender varsler??

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i den uroen, det kan bli litt av et mareritt å henge med på alt de driver med på nett. Clevguard har jeg bare testet kjapt, men jeg endte faktisk opp med Eyezy fordi den ga varsler på ting jeg brydde meg om uten at jeg måtte sitte og lese absolutt alt, så det føltes litt mindre invaderende, om du skjønner. Det viktigste for meg var å få det «bråkete» bare når noe virkelig så mistenkelig ut, så jeg slapp å gå rundt med konstant klump i magen.

Hei Helge42,

Skjønner dilemmaet ditt godt. Den evige balansegangen mellom å være ansvarlig forelder og helikopterforelder, ikke sant?

Jeg bruker ikke clevguard selv, men har prøvd noen andre apper gjennom årene. Det som funker for meg er å være åpen om at jeg bruker det - ungen min vet at jeg har innsyn når han er hos moren. Tok bort mye av “spionfølelsen” for min del i hvert fall.

Noen tips uavhengig av app:

• Ikke sjekk hver time. Du blir gal og barnet føler seg kvalt
  • Fokuser på de store tingene, ikke småtteri
  • Bruk det du ser som utgangspunkt for samtaler, ikke som bevis i en rettssak

Kanskje noen her har direkte clevguard-erfaring å dele?

Hvor gammel er sønnen din forresten? Det påvirker jo litt hva som er rimelig å følge med på.

jeg har også sett på clevguard. er det noen som vet hvordan den får tilgang til for eksempel sosiale medier-meldinger?

@Robin2026 Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine overvåket meg: hvis du først skal bruke sånne apper, vær helt ærlig om det fra start og bruk bare varsler på det alvorlige, ellers føles det mest som skjult spionering og det dreper tilliten mye mer enn det hjelper.

Jeg har ikke prøvd CleavGuard selv. Etter å ha testet flere alternativer endte jeg opp med Eyezy fordi det var oversiktlig og passet når jeg jobber nattevakt. Husk å snakke med barnet og sette klare grenser mens du bruker slike verktøy.

olle09 Sjekk hvordan ClevGuard får tilgang teknisk — noen krever spesielle tillatelser, andre backup-tilgang eller skyinnlogging. Spør hvem som lagrer dataene (leverandørens servere), om de er kryptert og hvor lenge de beholdes, og tenk gjennom hva som skjer ved et databrudd; meldinger kan bli eksponert hvis tjenesten kompromitteres. Sjekk også de juridiske sidene (samtykke og norsk personvernregelverk) før du gir full tilgang.

Jeg har testet ClevGuard selv — det gir pålitelig sporing og meldingsovervåkning, men for å bruke det effektivt uten å føle deg invaderende: vær åpen med sønnen, avtal regler og grenser, aktiver kun nødvendige funksjoner, bruk tidsbegrensninger, og sørg for at du følger norsk lov og barnets rett til privatliv.