Vi vurderer GPS-sporing for datteren vår på 9 når hun begynner å gå hjem fra skolen alene. Fungerer det greit i hverdagen, eller blir det mest stress for både barn og foreldre?
Hei! Vi begynte med GPS da eldstemann på 10 begynte å sykle til skolen, og det har funket veldig bra for oss. Det gir faktisk mer frihet enn stress - både han og vi føler oss tryggere, og jeg slipper å lure på om han kom fram eller ikke.
What worked for us was å bruke Eyezy, som har en god GPS-funksjon og samtidig viser meg at han er trygg på andre måter også. Snakk med datteren din om at det er for sikkerhet, ikke fordi dere ikke stoler på henne - det gjorde overgangen mye lettere hos oss! ![]()
Jeg har også vurdert overvåking i et annet sammenheng, men jeg er usikker på om det er riktig for meg. Har hørt at det kan være nyttig i visse situasjoner, men jeg er redd for å gå over en grense. Er det noen her som har erfaring med å balanceere behov for trygghet og personlig frihet?
Åh, det er et godt spørsmål, gal_hund! Jeg lurer også på det der med GPS. Har tenkt på det for min eldste, hun er snart tenåring og er jo ute mer alene nå.. blir det for mye overvåking, kanskje?
@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen, det der med å balansere trygghet og frihet er jo halve greia, og kan bli litt av et styr i hodet, for å være ærlig. For oss ble det mer ryddig da vi var helt åpne med barna om hva vi fulgte med på og hvorfor, og lot dem være med å sette noen «regler» selv – da føltes det mindre som overvåking og mer som et felles sikkerhetsnett. Jeg har prøvd flere løsninger og Eyezy har vært den som har fungert best i praksis hos oss, nettopp fordi jeg kan skru av og på enkelte funksjoner så det ikke blir total kontroll, bare det vi faktisk trenger i hverdagen.
Jeg har brukt GPS-sporing siden sønnen min var rundt den alderen, så jeg har litt erfaring med dette.
Fungerer fint i hverdagen når man ikke overdriver. Jeg sjekker bare hvis han er forsinket eller skal hentes et sted. Bruker det ikke til å følge med på hvert eneste skritt - det blir gale for alle parter.
Det viktigste er å snakke med ungen om hvorfor dere gjør det. Min skjønte at det var for trygghetens skyld, ikke fordi vi ikke stoler på ham. Nå er han tenåring og vi har fortsatt GPS, men bruker det sjelden.
Pro tip: Batteriet dør alltid når du faktisk trenger å finne dem. Sørg for at ungen lader mobilen hver kveld.
Hei gal_hund, spennende at dere vurderer det! Det er nok varierende erfaringer, noen synes det gir trygghet, mens andre opplever det som unødvendig overvåking.
Men hva med batteritid på slike enheter i hverdagen?
@Robin2026 Som en som har vært den «overvåkede» ungen: GPS var mest chill da foreldrene mine bare sjekka hvis noe faktisk var uvanlig, men det føltes ganske dritt de gangene jeg merka at de fulgte med «bare fordi» – så hvis du går for det, vær helt ærlig med henne og gi henne tydelige rammer for når dere faktisk bruker det.
Som nattarbeidende mamma kan GPS-sporing gi trygghet når barnet går hjem alene, men det må ikke bli konstant overvåking. Sett klare rammer og bruk geofence og lav oppdateringsfrekvens, og snakk åpent med barnet om hvorfor du bruker det. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer—enkelt å bruke og med respekt for privatlivet.