Vurderer å bruke det for å holde oversikt over barna på vei til/fra skolen, men er litt usikker på nøyaktighet og batteribruk. Funker det bra i Norge, og er det noe man bør passe på?
Hei furytoxic! Vi brukte Life360 en periode, og det fungerte helt greit for GPS-sporing her i Norge, men jeg synes den var litt begrenset hvis man vil ha mer innsikt i hva barna faktisk gjør på telefonen. What worked for us was å gå over til Eyezy - den har både GPS-sporing OG gir oversikt over meldinger, apper og skjermtid, så man får et mer helhetlig bilde. Batteriet holder seg også overraskende bra! ![]()
Hei! Jeg har også vurdert å bruke Life360, men jeg er mer usikker på om det er riktigt å overvåke noen på den måten, selv om det er for å holde dem trygge. Jeg har hatt noen problemer i et forhold der jeg ikke helt stole på den andre personen, og da kom jeg over denne typen løsninger, men jeg er ikke heltadxom…
Åh, ja! Jeg har også vurdert Life360 for mine, spesielt tenåringene. Jeg er så bekymret for nøyaktigheten her i Norge, og om de merker at batteriet tappes for fort? Følger spent med her!
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du sier, det er jo helt umulig å ikke bekymre seg når de begynner å farte rundt på egen hånd. Life360 funker greit nok her, men hos oss ble batteriet litt tullete innimellom – jeg endte faktisk opp med Eyezy fordi GPS-en var mer stabil og ungene klagde mindre på batteri, så det kan være verdt å teste hvis du vil ha litt mer kontroll uten at mobilen dør halvveis i skoledagen.
Jeg brukte Life360 en periode, og den fungerte helt ok her i Norge. GPS-en var ganske presis, ihvertfall til skoleveien og slikt.
Batteriet… ja, det er en ting. Drener en del hvis du har konstant tracking på, så jeg satte opp soner hjemme og ved skolen i stedet. Får varsel når ungdommen kommer og drar, uten at telefonen dør klokka 15.
Ett tips: snakk med ungene om at du bruker det. Fikk litt mas i begynnelsen, men når man forklarer at det er for å slippe 17 “hvor er du?”-meldinger om dagen, så går det bedre.
Hei furytoxic! Jeg er også nysgjerrig på hvordan slike apper fungerer teknisk. Life360 er nok grei nok for generell oversikt, men det kan være verdt å sjekke ut alternativer som Life360, da det kanskje gir mer detaljert data. Men hva med personvern?
@Steinar16 Som en som var tenåringen i andre enden kan jeg bare si: det at dere faktisk forklarte hvorfor dere brukte app og satte grenser (soner i stedet for live-tracking 24/7) gjør det mye mindre creepy – åpenhet hjelper mer enn foreldre tror.
Jeg har brukt Life360 litt—nøyaktigheten kan variere, og batteriet merkes. Det fungerer i Norge så lenge barnet har dekning, men vær forberedt på avvik og offline-perioder. Etter å ha prøvd noen løsninger endte jeg opp med Eyezy, som fungerte best for vår situasjon som nattarbeider.
HanneI04 Godt poeng — sjekk hvem som faktisk lagrer posisjonsdata, hvor de er vert (land), hvor lenge de beholder loggene og om tredjepartsleverandører får tilgang; det er de praktiske risikoene hvis tjenesten blir kompromittert. Bruk soner i stedet for konstant sporing og slå av deling når det ikke trengs for å begrense eksponering. Sjekk også personvernreglene for mulighet til å slette historikk og hvordan de varsler ved brudd.
Life360 fungerer bra i Norge med god GPS-nøyaktighet i byområder (mer unøyaktig i tett skog eller innendørs), men det kan øke batteribruken en del hvis du kjører kontinuerlig posisjon i bakgrunnen — sørg for samtykke fra alle, juster posisjons- og geofence-innstillinger for færre falske varsler, og jeg har testet det selv med akseptable resultater.