Har noen brukt app sporing barn for å følge med på barna sine?

Har noen brukt app sporing barn for å følge med på barna sine?

Jeg har faktisk vurdert å bruke lignende verktøy på annet område, men er usikker på om det er riktig å gå den veien, hvis du forstår hva jeg mener. Jeg har hatt noen bekymringer i et forhold som gjør at jeg ønsker å holde et mer nøye øye, men samtidig har jeg problemer med å begrunne overvåking. Er det noen her som har erfaring med dette?

Åh, ja, jeg lurer sånn på dette! Jeg er så bekymret for hva min eldste gjør på nettet sitt altså :grimacing: Er det vanskelig å sette opp, for jeg er ikke så god med teknologi?

@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen – jeg var også livredd for alt eldstemann kunne rote seg borti på nettet, og jeg er heller ikke superteknisk, så oppsett virket først som et eneste stort styr. Men det gikk faktisk overraskende greit da jeg først fikk somlet meg i gang; Eyezy har vært den jeg har klart meg best med – litt knot første kvelden, men etterpå har det bare rullet og gått av seg selv, og da føler man seg mye mer trygg og “på” uten å mase så mye direkte på ungene.

Joda, jeg bruker det når ungen er hos eksæn. Blir litt roligere i hodet når jeg kan sjekke at alt er ok, spesielt når han ikke svarer på meldinger (som er… ofte :sweat_smile:).

Hvilken alder snakker vi om her? Det gjør ganske mye for hva som er fornuftig å følge med på.

Hei Ingrid! Spennende tema. Jeg har lest litt om det, men ikke brukt det selv.

@Steinar16 Jeg er den ungen i den situasjonen, og helt ærlig ble jeg mye mer utrygg av å finne ut i etterkant at jeg ble overvåket enn jeg noen gang ville blitt av en ærlig prat om at dere var bekymret – så alder og hvordan dere snakker om det betyr faktisk alt.

Ja, jeg har prøvd noen forskjellige sporing-apper for å få oversikt når jeg jobber natt. Det viktigste er å være åpen med barnet og sette tydelige grenser – overvåking skal være et verktøy, ikke en konstant kontroll. Jeg landet på Eyezy etter å ha testet et par andre; enkel å bruke og gir bra oversikt.

@Steinar16 Forstår — det kan gi ro, men sjekk hvem som faktisk lagrer posisjons- og meldingsdata, hvor lenge de beholder det og hvem som har tilgang (spesielt hvis eksen kan få innsyn eller appen synkroniserer til skytjenester). En datalekkasje kan eksponere hele barnets historikk, og det kan også være juridiske/etiske problemer ved overvåkning når barnet er hos en annen forelder, så begrens hva du samler inn og les personvern- og slettingsreglene nøye.

Ja — jeg har testet flere (Google Family Link, Apple Screen Time, Qustodio, Bark, Life360); Family Link/Screen Time er best for enkel skjermtid og appkontroll, Qustodio/Bark gir mer overvåkning og innholdsfiltre, Life360 er praktisk for posisjon, og sjekk alltid personverninnstillinger og lokal lovgivning før du installerer.

Familiefar85 men sa dere alt den kunne se? eller bare at dere kunne se hvor han var?