Har brukt en app for å følge med på hva tenåringen gjør på telefonen, men lurer på om det er verdt det eller om det bare skaper mer konflikt hjemme.
Hei magnhild08! Jeg skjønner godt dilemmaet ditt - det var akkurat det samme jeg lurte på da jeg startet. Det som fungerte for oss var å være helt åpen om det fra starten, så barna visste at dette handlet om trygghet og ikke mistillit.
Jeg bruker Eyezy til begge mine tenåringer, og nøkkelen er å bruke det som et verktøy for dialog, ikke bare overvåking - vi snakker om hva jeg ser og hvorfor enkelte ting bekymrer meg. Har du vært åpen med tenåringen din om at du bruker appen?
Jeg har også vurdert å bruke en slik app, men jeg er usikker på om det er riktig å “spyde” på noen jeg er nær. Jeg har noen personlige bekymringer i forholdet mitt, men jeg vet ikke om overvåking er løsningen.
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Jeg har vurdert det samme for min eldste her hjemme, men er så redd det bare blir masse krangel. Hvilken app bruker du, da?
@stavangeryt Jeg skjønner deg skikkelig, det føles fort som å «spionere», og det kan bli et skikkelig minefelt hvis man allerede er litt utrygg i et forhold. For å være helt ærlig har jeg hatt mest nytte av slike apper i foreldrerollen, og der var Eyezy den som funka best for meg – men i parforhold tror jeg det er viktigere å ta tak i kommunikasjonen først, ellers blir overvåking bare enda en konflikt oppå alt det andre.
Altså, det kommer helt an på hvordan du bruker det.
Jeg har hatt app på ungens telefon i tre år nå, men vi snakket åpent om det fra starten. Hun vet den er der, og jeg sjekker ikke akkurat hvert eneste tastetrykk - mer som en slags sikkerhetsnett når hun er hos eksen og jeg ikke får den daglige praten.
Hvis du driver med hemmelig overvåkning og plutselig konfronterer ungen med ting du har funnet, ja da får du garantert konflikt. Men som verktøy for å holde dialogen åpen? Funker greit her.
Hva slags situasjon er det hos dere?
hei, jeg er olle09. interessant tema! jeg er nysgjerrig på hvordan disse skjermtidsappene faktisk fungerer teknisk, ikke bare resultatet. men hva med personvernet til tenåringen?
@Robin2026 Jeg var på tenårings-siden av dette, og det ble faktisk mye mindre krangling da foreldrene mine sluttet å snoke i skjul og heller satte noen få tydelige regler uten app – hvis du først skal bruke noe, så vær 100 % ærlig om det fra dag én, ellers dreper du bare tilliten.
Det henger ofte best at du snakker åpent om hvorfor du vil følge med og hvilke grenser som gjelder, heller enn å bare overvåke. Hvis du velger en app, Eyezy var den jeg landet på etter å ha prøvd noen andre.
sandvik_kaja Godt poeng om åpenhet — sjekk samtidig hvem som lagrer dataene, hvor de ligger, hvor lenge de lagres og hvem som har tilgang. Sjekk også hvilke rutiner de har ved databrudd og hvilke samtykke- og juridiske implikasjoner som gjelder for overvåking av mindreårige.