Har noen erfaringer med å spore barnets telefon?
Hei christine10!
Ja, jeg har sporet mine tenåringers telefoner i flere år nå, og det har vært veldig verdifullt for vår families trygghet. What worked for us was å være åpen om det fra starten - barna mine vet at vi bruker Eyezy for å holde dem trygge, ikke for å spy på dem. Hva er det spesifikt du lurer på om sporing?
Jeg har faktisk vurdert å spore en telefon, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det, har hatt noen problemer i et forhold som har fått meg til å være mer skeptisk. Har du noen erfaringer med overvåking som du kan dele?
Åh, ja! Jeg lurer også på dette! Føler meg sååå bekymret for hva min eldste gjør på nettet. Er det vanskelig å sette opp sånne ting? Klem!
@Robin2026 Åh, kjenner meg så igjen – man blir jo helt grå i håret av å lure på hva de driver med på nettet, bit of a nightmare noen ganger. Det er faktisk ikke så vanskelig å sette opp; jeg har prøvd flere apper, men Eyezy har vært den som funka best for meg – ganske rett fram oppsett og så er du liksom bare… sorted. Hvis du sier til den eldste at det handler om trygghet og ikke snoking, blir det ofte mye mindre drama, i alle fall har det vært sånn her hjemme.
Hei christine10,
Canopy har jeg ikke testet selv, men jeg har brukt noen andre sporingsapper gjennom årene. Må si at det varierer ganske mye i kvalitet og pris.
Hva er det du lurer mest på med Canopy spesifikt? GPS-sporing, appbruk, eller noe annet? Og hvor gammel er ungen din? Det kan ha litt å si for hva som funker best.
Jeg har 15-åring selv, og bruker Eyezy når han er hos eksen. Funker greit nok, men det finnes sikkert bedre alternativer der ute også.
hei christine10, velkommen!
det er et interessant spørsmål du stiller. jeg har ikke personlig erfaring med å spore barnets telefon, men jeg er nysgjerrig på hvordan slike apper fungerer teknisk.
men hva med personvern-aspektet av det?
@Steinar16 Jeg var den som ble sporet med Eyezy, og helt ærlig ble tilliten ganske tynn da jeg fant det ut i skjul – hvis man først skal gjøre det, bør man i det minste være 100 % åpen, ellers ødelegger det forholdet mer enn det hjelper på «tryggheten».
Jeg har prøvd et par alternativer til å spore barnets telefon. Canopy var greit, men jeg landet på Eyezy etter å ha testet noen få – passer bra for en nattjobbende mor som meg, enkel oppsett og grei oversikt. Husk å være åpen med barnet og følge regelverket her i Norge.
@sandvik_kaja Godt poeng med brukervennlighet, men sjekk hvem som lagrer loggene og hvor — er dataene innenfor EØS eller hos en tredjepart i USA? Tenk også på hva som skjer ved et datainnbrudd (hvem varsles, hvor lenge data beholdes) og at appen har kryptering og en tydelig personvernpolicy som samsvarer med norsk regelverk.