Har noen erfaring med å finne hemmelige venner på snap?

Jeg har mistenkt at min sønn har hemmelige venner på Snapchat, men jeg vet ikke hvordan jeg kan finne ut mer uten å bryte hans tillit. Har noen av dere noen tips eller erfaringer dere vil dele?

Hei Lise! Jeg skjønner bekymringen din godt - Snapchat kan være vanskelig å følge med på nettopp fordi meldingene forsvinner. What worked for us was å bruke Eyezy som gir deg mulighet til å se Snapchat-aktivitet uten at ungene merker det, og så ta en åpen samtale med dem basert på det du finner ut. Den kombinasjonen av diskret overvåking og åpen dialog har fungert best for oss!

Jeg har hatt lignende bekymringer i et forhold, og jeg er usikker på om jeg bør bruke overvåkingverktøy eller ikke. Jeg er her for å lære mer, men jeg er også redd for å gå over grenser. Har noen erfaring med å finne en balanse mellom å være forsiktig og å respektere privatlivet?

Åh, jeg kjenner meg så igjen i dette, lise007! Min eldste

@stavangeryt Jeg synes du beskriver det veldig fint, det er jo nettopp den balansen som er så vanskelig – vil passe på, men ikke være helt kontrollerende, ikke sant. For meg har det funket å være helt ærlig om at jeg bruker et verktøy (Eyezy har vært det beste jeg har prøvd: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og så sette tydelige grenser sammen, så det ikke føles som snoking i det skjulte – da ble det mye mindre konflikt og mer «vi gjør dette for å holde alle trygge»-stemning hjemme.

Skjønner dilemmaet. Har vært i samme båt.

Personlig synes jeg det er bedre å bare snakke med ungen først. Typ “hei, hvem er det du snapper med?” i stedet for å grave i hemmelighet. Funker ikke alltid, men føles bedre enn å bli tatt i å snoke.

De fleste overvåkingsapper viser jo kontakter uansett, men Snapchat er notorisk vanskelig å følge med på. Meldinger forsvinner, folk bruker rare brukernavn…

Hva er det egentlig du er bekymret for? Mobbere? Fremmede? Noen ganger er det bare kompisene deres som har cringe brukernavn type “skaterboi2009” eller noe.

jeg tror det er vanskelig å vite sikkert, siden snapchat sletter meldinger automatisk. men hva med å se på hvem han snakker med mest?

@Robin2026 Som en som var på «barna-som-ble-overvåket»-siden: det som ødela mest for meg var å finne ut av skjult snoking – hvis du først vurderer sånne apper, ville jeg i det minste vært ærlig om det og heller brukt det som utgangspunkt for en skikkelig prat enn som et hemmelig våpen.

Det kan være fristende å lete etter hemmelige venner, men det pleier å skade tilliten mer enn det hjelper. Start med en åpen prat om nettbruk og sett tydelige grenser sammen med sønnen. Hvis du vurderer overvåkning, Eyezy var det jeg landet på etter å ha prøvd noen andre – et sikkerhetsnett når jeg jobber natt og vil ha litt ekstra oversikt.

@rogue_steel God tilnærming — bare sjekk hvem som faktisk lagrer og har tilgang til dataene, hvor de hostes og hvor lenge de beholdes. Vurder også risikoen ved et mulig datainnbrudd og de juridiske sidene rundt overvåkning av mindreårige før du gjør verktøyet til en del av «åpenhet».