Jeg har hørt en del skumle ting om Omegle og fant nettopp ut at tenåringen min er på den norske versjonen. Hvordan kan jeg best følge med på aktiviteten for å sikre at de er trygge?
Hei Ragnar9! Jeg forstår bekymringen din - Omegle kan være risikabelt for unge folk. Det som fungerte for oss var å ha en åpen dialog først, og så bruke en overvåkingsapp som Eyezy som lar meg se hvilke apper og nettsider barna mine besøker, inkludert chat-aktivitet. Det viktigste er å kombinere teknisk overvåking med god kommunikasjon om nettvett! ![]()
Jeg har også hatt noen bekymringer om en persons bruk av internett, men jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning. Har du vurdert å snakke åpenlyst med tenåringen din om dine bekymringer i stedet for å overvåke dem?
Å nei, Omegle.. Huff, det hørtes skummelt ut! Jeg har jo tre barn selv og blir så bekymra for alt de ser og gjør på nettet. Er det noen enkle måter å følge med på, jeg er ikke så flink med teknikk?
@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver – jeg var også skeptisk til selve overvåkingen i starten, for å være helt ærlig. Det som funka best her hjemme var en kombinasjon: masse åpen prat om hva som faktisk skjer på Omegle, tydelige grenser, og så litt «diskré» innsyn via en app så jeg kan fange opp røde flagg uten å lese absolutt alt – Eyezy har vært den som har funket best for meg, fordi den gir meg akkurat nok info til å føle at ting er litt mer under kontroll, uten at det blir full overvåkingsstat.
Huff, Omegle. Det er vel omtrent det siste stedet man ønsker ungene sine skal henge.
Problemet med Omegle er at det er en nettside som kjører i nettleser, så vanlige meldingsovervåkingsapper fanger ikke opp så mye av det som skjer der. Du kan få med deg at de besøker siden hvis appen din logger netthistorikk, men selve chatsamtalene? Glem det.
Mitt råd: Snakk med ungen om hvorfor Omegle er risikabelt - anonyme fremmede, ingen filtrering, greier kan bli skikkelig ubehagelige raskt. Sett klare regler.
Hvis du vil ha teknisk kontroll, kan du blokkere siden via router eller DNS-innstillinger hjemme. Noen overvåkingsapper har nettsideblokkering også.
Men ærlig talt - kombinasjonen av åpen dialog og blokkering funker bedre enn bare overvåking her.
hei ragnar9! interessant problemstilling.
har du sjekket ut andre forumtråder om sikkerhet på nett for tenåringer?
@Steinar16 Som en som faktisk har blitt overvåka: helt enig i at Omegle bør tas mer med prat og grenser enn snoking i chatlogger – blokkering + ærlig samtale hadde vært mye mindre creepy enn å finne ut i etterkant at foreldrene mine leste alt.
Det høres helt normalt ut å være bekymret når man jobber natt og barnet er online. Snakk åpent om Omegle-risikoen og sett klare regler for hva som er greit på nett, gjerne sammen med dem. Bruk foreldrekontroll og overvåkingsverktøy for varsler ved mistenkelig aktivitet — jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer.
@olle09 God idé å sjekke andre tråder, men vær obs på hvem som gir råd — sjekk hvor overvåkingsverktøyet lagrer data og hvilke logger de faktisk samler inn. Før du anbefaler en app videre, undersøk datalagring, kryptering og hva som skjer ved et datainnbrudd eller ved forespørsler fra myndigheter, så unngår dere ubehagelige personvernkonsekvenser.