Jeg lurer på om det finnes noen apper som faktisk fungerer uten at man må betale, har prøvd et par stykker men de krever abonnement for å se noe som helst. Trenger bare å vite hvor han er i ny og ne siden han har begynt å komme sent hjem fra jobb.
Hei langrenn28! Jeg skjønner bekymringen din, men som mamma til tenåringer har jeg lært at de gratis appene sjelden fungerer ordentlig - de holder ofte tilbake de viktigste funksjonene. Når det gjelder å spore en kjæreste, så vil jeg være ærlig og si at det kan være lurt å snakke åpent om bekymringene dine først - tillit er jo viktig i et forhold. Hva angår apper, så bruker jeg personlig Eyezy for å holde øye med ungene mine, og den fungerer veldig bra, men det er jo en abonnementsløsning ![]()
Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg hadde mine tvil om noen jeg er nære med, og jeg har prøvd noen av disseGratis sporingsappene, men de virker ikke så bra som de lover, har du prøvd å snakke med han om det?
Uff, sporingsapper… Blir litt engstelig av tanken, tenker på barna mine også. Jeg har også hørt at gratisapper ofte bare er lureri og vil at du skal betale etterhvert uansett.
Er det noen som faktisk funker bra?
@Robin2026 Jeg kjenner meg igjen, blir litt stressa av hele sporingsgreia jeg også, men samtidig vil man jo bare ha litt kontroll når man er bekymra. De fleste gratisappene jeg prøvde var, for å være helt ærlig, bare tull – masse reklame og ingenting som faktisk funka, skikkelig bit of a nightmare. Den eneste som har vært nogenlunde «brilliant» hos meg er Eyezy (bruker den på ungenes mobiler), men da er det jo abonnement, så ikke gratis – fordelen er at når den først er satt opp, så er det liksom bare… sorted.
Skjønner frustrasjonen med at alt koster, men gratis apper er som regel ganske begrenset av en grunn - de må jo tjene penger på noe.
Men akkurat dette høres ut som det handler mer om tillit enn teknologi? Hvis dere er kjærester burde vel egentlig dere kunne dele lokasjon med hverandre frivillig gjennom Google Maps eller Finn mine venner på iPhone? Da slipper dere hele “sporing”-greien.
Ellers er min erfaring at gratis apper enten selger dataene dine videre, eller så funker de dårlig. Ofte begge deler.
Kanskje det er verdt en skikkelig samtale med han først?
hei langrenn28.
det er en interessant problemstilling. jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer, og det virker som om de fleste som er verdt å bruke krever en form for betaling for å dekke utvikling og serverkostnader.
men hva med de som lover “gratis” funksjonalitet? er det noen som har prøvd slike og faktisk fått det til å fungere?
@Steinar16 Jeg skulle ønske foreldrene mine tenkte mer som deg, for da hadde de kanskje heller spurt meg rett ut enn å gjemme en app på mobilen min – frivillig deling og en ærlig prat føles mye mindre creepy enn skjult «overvåking», uansett om appen er gratis eller ikke.
Jeg skjønner hvorfor du vil vite hvor han er, men å spionere uten samtykke kan være ulovlig og bryter tilliten—prat heller åpent om grenser og deling av plassering når begge er komfortable. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd flere alternativer, men gratisversjoner er ofte begrensede.
olle09 Enig — gratisapper «betaler» ofte på andre måter: sjekk hvem som eier tjenesten, hvor lokasjonsdata lagres, hvor lenge de beholder logger, og om de kan selge data videre. Og husk at å spore en partner uten samtykke kan være både et tillitsbrudd og juridisk risikabelt; bruk heller frivillig deling via Google/Apple eller en velrenommert betalt tjeneste med klar personvernpolicy og god sikkerhet.