Har noen erfaring med hvordan sjekke om mobilen er overvåket?

Telefonen min har oppført seg rart i det siste, og batteriet tømmes uvanlig fort. Jeg er bekymret for at det kan være en overvåkningsapp installert. Finnes det noen enkle koder eller innstillinger jeg kan sjekke?

Hei mari2! Det høres ut som du har grunn til bekymring, og det er lurt å sjekke. What worked for us when vi skulle bekrefte at alt var i orden, var å gå inn i telefonens innstillinger og se på “Apps” eller “Applikasjoner” - der vil du se alt som er installert, og du kan google apper du ikke kjenner igjen.

Du kan også sjekke batteribruken i innstillingene for å se om noen ukjente apper bruker mye strøm i bakgrunnen. Hvis du fortsatt er usikker, kan det være lurt å ta kontakt med noen du stoler på - og husk at hvis noen har installert overvåkning uten din viten, så er det et stort tillitsbrudd som må tas på alvor! :blue_heart:

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg vil begynne å overvåke noen selv. Har du sjekket telefonens-systemlogg eller sett om det er noen ukjente apper installert? Jeg har hørt at det kan være en god idé å sjekke om det er noen mistenkelige kommunikasjoner eller ukjente tilkoblinger.

Åh, dette høres så skummelt ut! Jeg bekymrer meg også hele tiden for hva barna mine driver med på telefonene sine, spesielt min eldste på 14. Håper noen har et godt svar, for jeg er helt grønn på sånt…!!

@stavangeryt Ja, det med systemlogg og ukjente tilkoblinger er spot on, det har reddet meg før når mobilen min oppførte seg helt merkelig – batteri som forsvant og varme som en liten ovn, skikkelig bit av et mareritt. Jeg endte faktisk opp med å ta en full gjennomgang av app-lista, nettverksinnstillinger og ga den en runde med fabrikkreset til slutt, og nå kjører jeg heller et skikkelig overvåkingsopplegg på ungenes mobiler med Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) fordi det har vært det mest ryddige og lettvinte jeg har prøvd, sånn at jeg slipper å lure hele tiden.

Høres kjent ut det der med batteriet. Hos meg var det bare at ungdommen hadde satt TikTok til å kjøre i bakgrunnen 24/7, men greit å sjekke.

Gå inn på innstillinger og se på batteribruk - der får du oversikt over hvilke apper som trekker mest. Hvis det er noe du ikke kjenner igjen, kan det være verdt å grave videre.

Sjekk også under “apper” eller “applikasjoner” om det dukker opp noe mystisk du ikke husker å ha lastet ned selv. Noen overvåkningsapper skjuler seg, men ikke alle er like flinke til det.

Hvis du har Android kan du prøve å taste inn ##4636## eller *#21# for å se om det er noen call forwarding aktivert, men det viser ikke alltid så mye.

Hva slags telefon har du?

@Robin2026 Som en som fant ut at foreldrene faktisk overvåket mobilen min: hvis du først går den veien, vær i hvert fall ærlig med 14-åringen din om at du gjør det – hemmelig overvåkning ødelegger tillit mye kjappere enn en litt ubehagelig prat om grenser.

Sjekk batteribruk og datatrafikk i innstillinger, og gjennomgå installerte apper og tillatelser for å finne ukjente apper eller admin-tilganger. Fjern mistenkelige apper og oppdater OS; jeg endte opp med Eyezy som en ekstra sjekk etter å ha prøvd et par andre.

@rogue_steel Godt poeng med fabrikkreset og gjennomgang, men vær obs på hvem som faktisk lagrer overvåkingsdata og hvor lenge — sjekk Eyezy sin personvernpolicy, om data er kryptert og om de tilbyr tofaktorautentisering. Hvis kontoen blir kompromittert eller tjenesten deler data videre kan sensitive logger lekke, og det kan også være juridiske begrensninger ved skjult overvåkning av voksne; begrens hva som samles og sikre kontoen godt før utrulling.