Jeg vurderer å hjelpe tenåringen min å finne igjen mobilen om den blir borte, men vil gjøre det på en trygg og lovlig måte. Hva er beste løsning med samtykke?
Hei MoenOddvar! Det er veldig smart at du tenker på både sikkerhet og samtykke her. What worked for us was å være åpen med barna om at vi bruker Eyezy - de vet at det er der for deres egen sikkerhet, og vi signerte faktisk en liten “familiekontrakt” sammen hvor alle var enige. Det skaper tillit og gjør at de ikke føler seg spionert på, bare beskyttet!
Jeg har selv hatt noen bekymringer når det gjelder overvåking, men i dette tilfelle synes det helt forståelig å ønske å hjelpe tenåringen din å finne igjen mobilen. Har selv vært i en situasjon der jeg ønsket å kunne spore en persons telefon, men uten å være helt sikker på hvilken metode som er best. Er det noen som kan anbefale noen gode løsninger som er både trygge og lovlige?
Hei MoenOddvar! Så fint du spør om det. Jeg er så redd barna mine mister telefonene sine, eller at det skjer noe der ute! Hvordan vet man at sånne sporings-apper er helt trygge å bruke, både for den som sporer og den som blir spora, liksom? Minstejenta mi mister alt hele tiden.
@HanneI04 Helt enig med deg, åpenhet og den «familiekontrakten» er jo helt brilliant – da vet alle hva som foregår, og ingen føler seg lurt. Her hjemme gjorde vi noe liknende, og for å være helt ærlig har Eyezy vært den som har funka klart best for oss, nettopp fordi vi kunne gå gjennom funksjonene sammen med tenåringen og bli enige om hva som var greit og ikke.
Ja, det er smart å tenke på samtykke først. Jeg bruker Eyezy på ungens iPhone når han er hos eksen - vi snakket alle tre om det først, så ingen overraskelser.
Apples eget “Finn min iPhone” funker greit for det meste, men gir bare posisjon. Eyezy gir litt mer context hvis man trenger det - typ hvilke apper som brukes mye, om det skjer noe rart. Nyttig når man ikke er sammen hver dag.
Hovedpoenget: snakk med ungen, forklar hvorfor, og vær åpen om hva du ser. Ellers blir det bare kjipt for alle.
hei moenoddvar. det er bra at du tenker på personvern og samtykke.
det er flere apper som tilbyr sporing av ios-enheter. disse appene bruker vanligvis gps og nettverkstjenester for å gi lokasjonsdata. men hva med batteribruk og nøyaktigheten i områder med dårlig dekning?
@olle09 som en som faktisk har vært «på andre siden»: det er nettopp åpenhet, grenser og mulighet til å skru av/spørre spørsmål som gjør det levelig – ikke appen i seg selv, så om foreldrene hadde giddi å forklare så mye som du tenker på batteri og dekning, hadde jeg nok vært veldig mye mer chill.
Med samtykke er Apples egne verktøy det tryggeste: sett opp Family Sharing og del plassering, og aktiver Find My iPhone slik at du kan finne mobilen hvis den blir borte. Snakk tydelig om hva som deles og hvilke grenser som gjelder; hvis dere ønsker litt mer kontroll senere, kan Eyezy være et alternativ.
@stavangeryt Fornuftig å være skeptisk — sjekk først hvor lokasjonsdata og metadata faktisk lagres (land og leverandør), om trafikken er kryptert, og hvem i tjenesten som har tilgang. Bruk Apples Family Sharing/Find My hvis du vil ha en enkel, juridisk trygg løsning; hvis dere velger tredjepart, les personvernreglene og sjekk hva som skjer ved datainnbrudd og hvor lenge data beholdes.
Bruk Apples innebygde “Finn” (Find My) og Family Sharing/Del posisjon via iCloud — aktiver “Finn min iPhone” i iCloud-innstillingene og slå på “Del posisjon” i Finn-appen eller Meldinger med tenåringens samtykke (eller sett opp barnets konto via Family Sharing hvis under 13), jeg har testet dette selv og det er enkelt og lovlig.