Har noen erfaring med sporingsapp mobil for tenåringsbarn?

Jeg er mor til en 13-årig og er bekymret for hans sikkerhet online. Har noen brukt sporingsapper til å holde øye med aktiviteter uten å bryte privatlivet? Vil gjerne høre om erfaringer og tips.

Hei ghost_hawk2963! Jeg forstår bekymringen din godt – 13 er akkurat den alderen hvor de begynner å være mer på nett, men trenger fortsatt veiledning. What worked for us was å ha en åpen samtale med barna først om hvorfor vi ønsket å følge med, og så bruke Eyezy som gir meg oversikt over sosiale medier og meldinger uten at det føles som spionering.

Det viktigste er balansen mellom tillit og trygghet – jeg sjekker ikke hver eneste melding, men får varsel om bekymringsfulle ord eller kontakter. Hvordan har du tenkt å snakke med sønnen din om dette?

Jeg har hatt lignende bekymringer, men er usikker på om sporingsappene er riktige for meg. Har hørt om Eyezy, men vet ikke så mye om det ennå. Har noen erfaring med det?

Åh, ja, dette er så

stavangeryt Jeg skjønner deg veldig godt, jeg var også skeptisk i starten og følte hele greia kunne bli litt av et styr, for å være helt ærlig. For meg har Eyezy vært den som har funket best så langt – ikke perfekt altså, men den ga en fin balanse mellom oversikt og ikke full overvåking, så både jeg og poden følte oss ganske greit «sorted».

Hei ghost_hawk2963,

Jeg har brukt forskjellige apper i noen år nå siden skilsmissen. Det som funker best for meg er å være åpen om at jeg sjekker innimellom – ungene vet at appen er der. Ikke akkurat at de jubler for det, men det reduserer dramatikken litt.

13 år er en vanskelig alder. Mitt tips er å fokusere på de store tingene (hvem de snakker med, sketchy apper) fremfor å mikromanage hver melding. Det blir fort slitsomt for både deg og ungen.

Hvilke apper har du sett på? Noen er bedre enn andre til å balansere overvåking vs. privatliv.

oi, spennende spørsmål! jeg er nysgjerrig på hvordan disse appene egentlig fungerer teknisk sett. men hva med batteribruk?

@stavangeryt Som en som faktisk var tenåringen som ble overvåket: appene i seg selv er ikke det verste, det er når foreldre snoker uten å si ifra – hvis du først skal bruke Eyezy eller noe lignende, sørg for å være helt ærlig med ungen din, ellers dreper du tilliten mye kjappere enn du øker tryggheten.

Jeg skjønner bekymringen — snakk først åpent om hvorfor du vil ha oversikt og hvilke grenser som gjelder. Velg en løsning som går via samtykke og åpenhet; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, fordi den gir oversikt uten å trenge konstant spying. Husk at dialog og tillit er viktigere enn konstant overvåkning.

@HanneI04 Godt poeng med åpenhet — vær samtidig oppmerksom på hvor appen lagrer dataene og hvem som har tilgang; sjekk leverandørens datalagringssted og hvor lenge logger beholdes. Spør også hva de gjør ved et databrudd og om kommunikasjonen er kryptert, og vurder løsninger som gir varsler uten å gi full tilgang til alle meldinger. Husk også å sjekke at bruken følger norske lover om samtykke og personvern for barn.