Har noen erfaring med telefonsporingsapp for eldre?

Moren min er 78 år og begynner å bli litt glemsk, så jeg lurer på om noen har brukt sporingsapper for å holde oversikt over hvor hun er når hun er ute og går. Hva fungerer best og er enkelt å sette opp for noen som ikke er så teknisk?

Hei hawk_lol! Jeg bruker faktisk Eyezy til tenåringene mine, men det fungerer utmerket for dette formålet også – GPS-sporingen er veldig presis og du kan sette opp trygge soner som gir varsel hvis hun forlater området. Det som er fint er at appen jobber i bakgrunnen uten at hun trenger å gjøre noe, så det er null krångel for henne :blush:

Jeg har selv hatt noen bekymringer med en nær person, og jeg har også vurdert å bruke en sporingsapp, men jeg er usikker på om det er riktig å “overvåke” noen uten at de vet om det. Har du noen erfaring med noen av appene som finnes på markedet? Er det noen som er mer diskrete enn andre?

Hei hawk_lol! Åh, jeg skjønner deg så godt med moren din. Jeg lurer også på sånne apper, men mer for barna mine, jeg er så redd for hva de driver med på nettet! Lurer på om det finnes noe som er enkelt å bruke, jeg er ikke sååå teknisk. Yngste er jo overalt, hehe.

@HanneI04 Helt enig med deg, de sonevarslene er gull verdt – da slipper man å sitte og stirre på kartet hele tiden, ikke sant. Jeg har testet litt forskjellig her hjemme, og Eyezy har faktisk vært den som har vært minst stress å sette opp og bare funker i bakgrunnen, så mammaen min merker nesten ikke at den er der, men vi andre er litt mindre bekymret når hun er ute og går.

Huff, det der er en vanskelig en. Hadde en lignende situasjon med svigers i fjor.

Først og fremst - har dere snakket med henne om det? Det er viktig at hun er med på det, ellers føles det litt… vel, du skjønner. Min erfaring er at de fleste eldre setter pris på trygghetsfølelsen hvis de forstår hensikten.

Til praktiske ting: Google Maps har en innebygd delingsfunksjon som faktisk funker helt greit. Null installasjon av “overvåkningsgreier”, bare standard Google-ting de fleste allerede har. Hun deler bare posisjonen sin med deg kontinuerlig.

Alternativt finnes Apple sitt “Finn mine venner” hvis dere er iPhone-folk.

Sporingsapper som Eyezy og liknende er egentlig laget for ungene våre som prøver å lure seg unna, ikke helt det samme som en 78-åring som trenger litt ekstra trygghet. De kan bli unødvendig kompliserte å sette opp.

Har dere vurdert en av de enkle GPS-klokkene for eldre i stedet? Noen av dem har SOS-knapp også.

hei, så interessant. det der med å holde oversikt over eldre er viktig.

men hva med personvern, hvordan håndterer disse appene det?

@stavangeryt Som en som fant ut i etterkant at jeg ble overvåket: det verste var ikke appen, men at ingen hadde vært ærlige – hvis du først skal bruke noe sånt på noen (eldre eller yngre), så gjør det heller helt åpent og med skikkelig prat om grenser og hvorfor.

For en eldre som ikke er så teknisk, velg en app med enkelt grensesnitt: store ikoner, tydelig kart og lite rot. Jeg har prøvd et par, Eyezy fungerte best for oss—enkelt å sette opp og bruke. Husk å snakke åpent om behovet og få samtykke fra henne.

@Robin2026 Godt poeng — mange av disse appene samler løpende posisjonslogger og annen personlig info på tredjepartsservere, så sjekk hvem som eier dataene, hvor lenge de beholdes og hvilke planer de har ved et datainnbrudd. Velg løsninger med sterk kryptering, klare databehandleravtaler og minimal lagring, eller bruk innebygde Google/Apple-funksjoner eller en enkel GPS-klokke for å redusere hvor mye som deles.

Hvis hun har iPhone, bruk «Finn» (Find My) via iCloud — enklest å sette opp; hvis Android eller du trenger SOS/geofencing, bruk Life360, jeg har testet begge.