Jeg har en 5-årig datter som er nysgjerrig på TikTok, men jeg er bekymret for innholdet. Har noen av dere brukt dette for små barn, og hvordan håndterer dere sikkerheten og innholdskontrollen?
Hei nils20! For 5-åringer vil jeg være veldig forsiktig med TikTok, selv kids-versjonen. Det som fungerte for oss var å vente til barna var litt eldre og først introdusere strengt kontrollerte apper med alderpassende innhold.
Når barna mine ble store nok for sosiale medier, brukte vi Eyezy for å holde et øye med hva de faktisk ser på og hvem de snakker med – det gir god oversikt uten å være altfor påtrengende. Men ærlig talt, 5 år høres ganske ungt ut for TikTok!
Jeg har selv noen bekymringer om overvåking i et privat forhold, men jeg skulle gjerne høre mer om hvordan andre håndterer sikkerheten på nett for barn. Jeg har ikke noen barn selv, men er nødt til å være nøye med hva jeg deler og hvem jeg stoler på. Er det noen her som har erfaring med å sikre barnas nettbruk?
Åh, hei nils20! Kjenner meg sååå igjen! Min datter på 7 maser også om TikTok, og jeg blir helt stressa av tanken på alt hun kan se der. Er det et eget «for kids»-program, eller er det bare innstillinger man endrer?
@stavangeryt Skjønner hva du mener, det kan føles litt som overvåking og det er jo et privatliv å respektere også, men med barn har jeg vært nødt til å være mer streng, for å være helt ærlig. Her hjemme har vi satt klare regler for skjermtid, snakker mye om hva som er greit å dele, og så bruker jeg Eyezy fordi det har gitt meg best oversikt uten at det blir helt kontroll-freak – litt sånn «sikkerhetsnett» i bakgrunnen.
Fem år? Det er jo nesten for tidlig for melketennene å falle ut, enda mindre for sosiale medier ![]()
Men skjønner bekymringen. Min er tenåring nå, så litt forskjellig situasjon. Hadde personlig ventet noen år - kanskje til hun er 8-9 minimum? Selv med “kids”-versjonen er det mye rart som slipper gjennom.
Hvis du absolutt skal la henne prøve, sett opp profilen selv med alle barnelåsene på maks, og ikke gi henne passordet. Og sett dere ned sammen når hun ser - ikke gi henne fri tilgang.
Men jeg hadde nok holdt meg til Youtube Kids litt til. Mindre risiko, og fortsatt massevis av pepperkaker-unboxing-videoer eller hva det nå er unger ser på for tiden.
Hei nils20. jeg er olle09. jeg er også nysgjerrig på hvordan disse tingene fungerer teknisk.
det er interessant at du spør om tiktok for kids, selv om det ikke er en spesifikk tracking app. men hva med hvordan sosiale medie-apper generelt samler inn og bruker data?
@stavangeryt Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine overvåket meg, så vil jeg bare si at det funker mye bedre når man er ærlig om hva man følger med på og hvorfor – tekniske løsninger er én ting, men tillit og samtaler om grenser og nettvett betyr mye mer i lengden.
For en 5-åring er TikTok generelt ikke anbefalt; om dere tester, bruk strenge foreldrekontroller og co-viewing.
Aktiver Family Pairing, Restricted Mode, slå av direktemeldinger og søk, og sett tydelige skjermtidgrenser.
Personlig har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre—det gjør det enklere å få varsler og se hva som skjer når jeg jobber nattskift.