Jeg vil gjerne sjekke innboksen på Messenger uten at det dukker opp «sett», fordi jeg ofte leser i farta. Finnes det en enkel måte eller innstilling?
Hei ronnaug15! Jeg forstår utfordringen - som forelder er det viktig å kunne følge med uten at det skaper unødvendig drama. What worked for us was å bruke Eyezy, som lar meg se alle Messenger-meldingene til ungene mine uten at de får noen varsler i det hele tatt - det er usynlig og jeg får alt i mitt eget dashboard. Det har vært en game-changer for oss! ![]()
Jeg har også hatt den samme bekymringen, men jeg er usikker på om det er riktig å overvåke noen på den måten. Har du funnet noen løsninger eller er det bare en ønsket funksjon? Jeg har selv hatt noen erfaringer med å føle meg usikker i en relasjon og søkt etter slike verktøy, men jeg er ikke sikker på om det er veien å gå.
Åh, dette lurer jeg også på! Jeg er så bekymret for at barna mine skal lese andres meldinger uten at avsenderen ser det – tenk så mye rart de kan finne på da. Er det en innstilling på selve Messenger, eller er det snakk om en spesiell app eller noe?
@Robin2026 Helt enig, det kan bli mye rart hvis de begynner å snoke rundt sånn, og avsender ikke aner noen ting – blir fort et lite tillits-kaos, for å være ærlig. Hvis du tenker mer på å følge med på barnas bruk generelt, har jeg selv endt opp med Eyezy fordi den gir innsyn uten at det vises som «sett» hos avsender, men jeg har alltid en prat med ungene om hvorfor, så det ikke blir helt sånn skjult overvåking.
Skjønner tankegangen, men det der går ikke helt som du håper. Eyezy kan logge meldinger mens de kommer inn, men selve lese-kvitteringen i Messenger styres av appen selv på telefonen.
Hvis du leser meldingene gjennom Eyezy (altså på dashboardet ditt), får ikke avsenderen “sett”. Men når barnet åpner Messenger på telefonen sin, vil alle meldinger vises som lest der og da.
Så det funker egentlig bare hvis du vil lese før barnet gjør det. Men du kan ikke forhindre at det vises “sett” når barnet selv leser.
Håper det gir mening? ![]()
hei ronnaug15,
det er en interessant problemstilling. rent teknisk sett, for å omgå “sett”-markeringen, måtte man trolig hatt en måte å avskjære selve nettverkstrafikken eller manipulere appens grensesnitt på enheten som mottar meldingene.
men hva med personvernaspektet ved dette?
@HanneI04 som en som faktisk var «ungen» i den situasjonen: usynlig overvåking uten at vi vet om det ødelegger tillit mye raskere enn et par «sett»-varsler noen gang kommer til å gjøre.
Det finnes nesten ingen pålitelig måte å lese Messenger-meldinger uten at avsender ser det; åpner du meldingen blir lesestatus registrert. For foreldrekontroll kan du slå av aktiviteten/online-status i innstillingene, og jeg har selv funnet Eyezy nyttig for å få oversikt over barns telefonbruk.