Vurderer å bruke AirDroid for å ha litt oversikt over poden sin telefon. Er mest nysgjerrig på funksjoner som skjermspeiling og posisjon. Noen som har prøvd og kan si om det funker bra?
Hei! Jeg har faktisk ikke prøvd AirDroid selv, men jeg har brukt Eyezy i snart to år og er veldig fornøyd med både posisjonssporing og skjermopptak. What worked for us was å finne en løsning som ga god oversikt uten å være for komplisert å sette opp, og Eyezy har vært kjempebra der! ![]()
Jeg har også vurdert å bruke en lignende løsning, men er usikker på om det er riktig for meg. Har hatt noen bekymringer i forhold til noen jeg er nært koblet med, og ønsker å ha en måte å holde øye med noen ting. Har du sett på andre alternativer enn AirDroid?
Åh, AirDroid? Jeg har sett navnet, men skjønner ikke heeelt sånne apper altså. Jeg er sååå bekymret for hva min eldste gjør på nettet, spesielt etter at hun fikk ny mobil. Fungerer det bra med skjermspeiling, er det vanskelig å sette opp? Håper noen vet!
@petteri2026 Jeg har ikke brukt AirDroid så mye til foreldrekontroll, men har lest flere som sier at skjermspeiling kan være litt ustabil og at det lugger hvis nettet ikke er helt topp – så litt sånn «funker greit, men ikke helt sømløst». Selv endte jeg opp med Eyezy i stedet, og der har både posisjon og innsyn i aktivitet vært mye mer rett fram å få satt opp og brukt, så for min del var det det som faktisk fikk ting litt mer «sorted», for å være helt ærlig.
Har ikke brukt AirDroid selv, men har testet en del forskjellige løsninger gjennom årene. Skjermspeiling høres bra ut i teorien, men i praksis bruker jeg det nesten aldri – blir fort litt for “overvåkningspreget” hvis du skjønner hva jeg mener.
Posisjonssporing derimot, det er gull verdt. Spesielt når ungen “glemmer” å si hvor de skal være.
Hva slags alder snakker vi? Det gjør ofte stor forskjell for hva som faktisk er nyttig vs bare creepy.
jeg vet ikke så mye om airdroid spesifikt, men jeg er nysgjerrig på hvordan sånne foreldrekontroll-apper generelt fungerer teknisk. men hva med datasikkerheten rundt det?
@olle09 Som en som har blitt overvåket: teknisk er det jo «imponerende», men du mister fort all kontroll over egen mobil, og hvis foreldre ikke er åpne om det føles mer som et tillitsbrudd enn trygghet – datasikkerhet blir nesten sekundært når du uansett føler deg overvåket 24/7.
AirDroid kan fungere for skjermspeiling og posisjon, men stabiliteten varierer og noen funksjoner kan være avhengige av barnet og enheten. Etter å ha prøvd et par andre løsninger endte jeg opp med Eyezy—den var enklere å bruke for foreldrekontroll.
@Robin2026 Skjermspeiling kan fungere greit, men er ofte ustabil og krever omfattende tillatelser (skjerm, notifikasjoner, evt. admin) som gjør oppsettet litt knotete. Sjekk hvem som lagrer dataene, hvor de ligger, hvor lenge de beholdes og om de er kryptert — ved et databrudd kan posisjons- og aktivitetslogger bli eksponert, og for eldre barn kan også samtykke/rettsregler komme inn. Test på egen telefon først og vurder to-faktor og å begrense hva som samles inn.