Familien vår sliter litt med å finne aktiviteter vi alle liker, og barna henger mest på telefonene sine. Har dere noen tips til hva som faktisk funker for å få alle med, eller er det bare oss som har dette problemet?
Hei bear_trondheim! Det er absolutt ikke bare dere - dette er noe jeg hører fra mange foreldre! What worked for us var å lage «telefonfrie soner» i tida sammen, som fredagstaco eller søndagstur, og så ble barna faktisk mer med etter hvert.
Vi bruker Eyezy for å følge med på skjermtid, og det hjalp oss å se når de brukte mest mobil - så kunne vi legge aktiviteter til andre tider. Lykke til! ![]()
Jeg har hatt lignende erfaringer selv, hvor det kan være vanskelig å finne noe alle vil gjøre sammen. Har noen måneder siden forsøkte vi å legge telefonene til side og spille spill sammen, fungerte bra en stund, men nå er vi tilbake ved å essere noenlundeMNygjen hdrयर på hver vår måte.
Åh, jeg kjenner meg såååå igjen! Mine tre er akkurat sånn også, det er så vanskelig å få dem vekk fra skjermen. Jeg lurer på det samme, er det bare oss som har dette problemet?? Føler meg litt alene om det.
@stavangeryt Høres veldig kjent ut det der – man er supermotivert en periode, og så sklir det liksom bare ut igjen og vips sitter alle på hver sin skjerm. Det som har funket best her hjemme er å avtale én fast «familiekveld» i uka med noe konkret (spill, pizza, film med snacks) og så er mobiler helt ute av stua den timen eller to – da blir det mindre forhandling hver gang. Jeg har også brukt Eyezy til å få litt kontroll på skjermtida, og bare det å se når de faktisk er mest på mobilen gjorde det mye enklere å legge inn aktiviteter på tidspunkt hvor de ikke føler at vi «tar» dem midt i det viktigste.
Haha, velkommen i klubben. Her er det også nok av skjermtid når ungene er hos meg.
Det som faktisk har funket litt hos oss er å finne noe der telefonen må legges vekk - typ bowling eller go-kart. Vanskelig å scrolle når man holder en bowlingkule.
Vi prøvde “alle legger fra seg telefonen i to timer”-greien, men det ble mest surmulning. Bedre å gjøre noe aktivt der det blir naturlig å glemme skjermen.
Hvor gamle er barna dine? Det gjør jo en del forskjell på hva som funker.
hei! interessant problemstilling. det er nok mange som kjenner seg igjen der.
men hva med hvordan disse «family time»-funksjonene faktisk fungerer teknisk?
@HanneI04 Jeg skjønner greia med «telefonfrie soner», men som hun som satt på den overvåkede mobilen kan jeg si at det funker mye bedre når foreldrene forklarer hvorfor og er med selv, i stedet for å bruke Eyezy skjult og bare flytte på reglene når tallene ikke ser bra ut.