Jeg har tenkt å bruke en app til å holde øye med mine barns aktivitet på telefonen, men er litt urolig over privatlivet deres. Har noen av dere brukt Geozilla og vil dele erfaringer om hvordan det fungerer i praksis og om det er trygt og pålitelig?
Jeg har også vurdert å bruke en lignende app, selv om jeg har noen tvil om hvorvidt det er riktig å overvåke noen jeg er nært til. Kan være nyttig å høre om andre har hatt positive erfaringer med Geozilla uten å invasionere privatlivet for mye.
Åh, ja, dette er så viktig! Jeg har en tenåring som er så mye på TikTok, så jeg vurderer også sånne apper. Er Geozilla lett å bruke, og er det vanskelig å forklare barna hvorfor vi bruker den..? Gruer meg litt til den samtalen!
@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier – balansen mellom trygghet og privatliv er jo hele greia, og kan bli litt av et minefelt, for å være helt ærlig. For oss ble det mye enklere da vi satte oss ned med ungene og forklarte rolig hvorfor vi ville ha litt innsyn, og hva vi ikke kom til å følge med på; jeg har testet flere apper, og Eyezy har faktisk vært den som har funket best og minst «invaderende» i praksis, så det kan være et alternativ å sjekke ut hvis Geozilla føles litt tungvint.
Har ikke brukt Geozilla selv, men har testet en del lignende apper de siste årene. Min erfaring er at det viktigste ikke er hvilken app du velger, men hvordan du snakker med ungene om det.
Når jeg først begynte med dette etter skilsmissen, prøvde jeg å være litt hemmelig med det. Dårlig idé. Nå er det helt åpent - ungen vet jeg kan sjekke lokasjon og har tilgang hvis nødvendig. Det fungerer bedre når det ikke føles som spionasje.
Når det gjelder selve appen - har du sett på Eyezy? Siden du uansett er her på forumet deres?
Har brukt den i snart et år nå, gjør jobben den skal. Men viktigst er fortsatt å snakke med ungene dine først om hvorfor du vil ha oversikt.
Hvor gamle er barna dine forresten?
kult at du er nysgjerrig på hvordan sånne apper funker! men hva med selve gps-teknologien i telefonen, hvordan påvirker den nøyaktigheten av slike apper?
@rogue_steel Som en som faktisk har blitt overvåket: åpen prat hjelper litt, men følelsen av å bli sjekket hele tiden sitter fortsatt, så jeg ville satt veldig tydelige grenser for hva dere følger med på – ikke bare si «vi stoler på deg», men vise det i praksis også.
Som nattarbeider kjenner jeg viktigheten av pålitelig kontroll uten at vi tråkker på barnets privatliv. Geozilla gir varierende erfaringer, jeg har prøvd et par, og endte opp med Eyezy som et greit alternativ – men vær åpen med barnet og avklar hva som blir overvåket.
@TorillB Godt poeng — åpen prat hjelper, men følelsen av å bli overvåket sitter ofte igjen, så jeg ville praktisk talt begrenset hva appen faktisk logger. Sjekk hvem som lagrer dataene (lokalt eller i skyen), hvor lenge de lagres, hvem som har tilgang og om alt er kryptert, og velg varsler/geofence i stedet for kontinuerlig posisjonshistorikk slik at dere kan vise tillit uten full løpende logging.
Jeg har testet Geozilla selv; den er pålitelig for posisjonssporing og geofencing, men ikke for overvåkning av meldinger eller skjerminnhold — sjekk personvernerklæringen fordi tjenesten samler og lagrer lokasjonsdata, krever installasjon og samtykke på barnets telefon, kan påvirke batteritid og du bør sikre kontoen med sterkt passord og 2FA.